Vet inte om detta är rätt forum, men i alla fall...

Har köpt ett avlastningsbord att ha bredvid grillen. Egentligen en inomhusmöbel så jag tänkte måla delar av den och vissa ytor - bla själva bordsskivan - tänkte jag olja in. Den är av björk. Vad ska jag använda för olja. Kommer det funka att olja in den med linoljebaserad olja (typ Beckers "Elit träolja") om den ska stå ute hela sommarhalvåret? Eller ska jag köra med ren linolja? Andra bra förslag?
 
Eftersom det är en inomhusmöbel kommer den inte hålla speciellt länge utomhus (max ett par år) då den med stor sannolikhet inte är limmad med vattenfast lim (eller sammanfogad med rostfria skruv/beslag) och ej konstruerad för de stora fuktrörelserna som sker utomhus.
Med det sagt så, om bordsskivan är plank av massiv björk kan du olja med vanlig träolja för utomhusbruk. Om den är stavlimmad, faner på spånskiva eller av björkplywood så måste du båtlacka den (även undersidan) om den skall hålla.
 
Björk ruttnar bums om det kommer regn på det. Inget för utomhusbruk.
 
Jag har haft en liten arbetsö från Ikea utomhus i ca 5 år. Målad med vanlig färg täcklasyr. Visst har skivan tagit stryk men det funkar för stunden. När skivan blir dålig byter du den eller bara skruvar en ny på den gamla.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.