Hej!

Jag har en verkstad hemma på gården som är byggd av i isoleca-block. Den är putsad på insidan. På utsidan ha den dock ingen ytbehandling vilket gör att huset ser rätt grått o tråkigt ut.
Jag skulle vilja påföra någon ytbehandling för som är vit alternativt som kan målas vit till lägsta möjliga kostnad.
Först funderade jag på o putsa fasaden med grund, grov o ytputs. en del arbete som jag inte känner att jag har tid med och det blir rätt dyrt o låta någon annan göra det.
Därför funderade jag på om man kan slamma en sådan yta o sen måla med ex kalkfärg och om resultatet blir tillräckligt bra utan att det ser förj---igt ut.

Eller finns det andra enkla relativt billiga metoder man skulle kunna tillämpa??

Eftersom det bara är en verkstad så får det inte bli för dyrt, då prioriterar jag hellre nya fina verktyg till insidan :)

mvh
Lenny
 
Sprutputs? Snabbt och håller väl ja för evigt ungefär.
 
hmm, ja men är det egentligen någon skillnad på sprutputs o "vanlig" puts förutom sättet att applicera bruket på?
Gissar dessutom att det är den metoden som firmorna jag pratat med använder. Sparar väl iofs en del tid mot handpåslag..

Eller har jag missuppfattat skillnaderna....
 
Mikael_L
Har du kollat vad tillverkarna (maxit och finnja) har att erbjuda?

http://www.maxit.se/33548/
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/putsa.pdf
som exempel, kolla genom deras arkiv efter nyttigheter.

Men en sak är klar, gör du inte allt jobb enligt alla konstens regler så kommer du se LECA-blocken genom putsen/slamningen speciellt vid fuktigt väder. Men det ser i vilket fall prydligare ut än naken lättklinker.

Själv putsade jag garagegrunden endast med Puts&murbruk C (maxit's) så tunnt det bara gick. Men jag kan leva med att murbruksskarvarna syns lite ibland, där nere vid marken. En hel vägg hade jag antagligen velat ha lite bättre.

Om du slammar eller nåt sånt nu men inte målar så går det kanske att fortsätta med mer omfattande åtgärder i framtiden när mer tid finnes.
Ring gärna Maxit's kundsupport, det gjorde jag (i ett annat ärende) och blev positivt överraskad över hur mån dom var att ge mig hjälp. Heder åt Maxit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.