Ytbehandling av lavar?

Ja vad ska man ha?
nån sorts olja?

Helst ska det vara gratis.. men billigt duger det med.. :)
 
Hej, jag använde speciell bastulavsolja från Tikkurila till mina asplavar. Köpte på K-Rauta för ett antal år sedan. Jag har för mig att även Tylö har lavolja i sitt sortiment.

Jag gissar att det är ngn form av paraffinolja som används, och iom att det kallas "lavolja" så kostar det därefter! Vad jag minns var det inga stora pengar det var frågan om.
 
Jo hittade bastuolja på k-rauta. 60 kr för 0,5L inte så dyrt. Sen fanns även en variant som var billigare för panel om man vill. typ 3 lit för 150 eller nått sånt
 
Kom ihåg bara att oftast oljan som är för panel skall inte användas på lavar. Kan bli riktigt hett att sitta på dom.
Jag har själv använt några produkter beställda från finland som fungerar riktigt bra.
Ska skicka namn till er så fort jag kommer hem.
 
Efter lite läsande på flaskan verkar det bara vara ren parafinolja i lavoljan.. går säkert att hitta ännu billigare om man letar lite.
 
jag köpte herdins parafinolja på coop för 59:- för en halv liter. till lavarna (3 st) i bastun (ny) gick det åt 0,5 l. den mörka aspen blev mörkare och snyggare och den o den ljusa aspen fick fin lyster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.