Hej!

jag ska snart ta mig an att slipa en furutrappa från 1940-talet och har googlat mig (nästan) tokig på vilken ytbehandling jag ska använda för att få "rätt" nyans. Jag skulle vilja få till ett resultat som liknar färgen på bilden och har tänkt använda Osmo hårdvaxolja med halkskydd, är det så enkelt att man kör utan pigment och trappen "mörknar" av oljans/sig själv?
 
  • Ljus hall med trätrappa, vit dörr, piano, fönster och dekorativa föremål på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Furu mörknar alltid om man inte involverar något pigment, så ge det några år så är den mörk igen :)
 
  • Gilla
Gultuna
  • Laddar…
Det finns pigmenterad oljor du kan använda för att få till rätt färg.
När jag slipar min trapp hemma så kommer jag använda mig av Saicos grundolja med pigment och sen top lacka för att få det mer slitage tåligt. Med anti halk iblandat också såklart
 
S
G JohanErik92 skrev:
Hej!

jag ska snart ta mig an att slipa en furutrappa från 1940-talet och har googlat mig (nästan) tokig på vilken ytbehandling jag ska använda för att få "rätt" nyans. Jag skulle vilja få till ett resultat som liknar färgen på bilden och har tänkt använda Osmo hårdvaxolja med halkskydd, är det så enkelt att man kör utan pigment och trappen "mörknar" av oljans/sig själv?
Hur ser din trappa ut idag? Lackad, målad, täckt med matta?
Är det mycket kärnfuru blir den inte så där ljus.
Jag gjorde iordning trappan hemma hos mig som under linoleummattan var fernissade med pigmenterad fernissa. Använda skrapa, lackfräs och slipmaskiner för innan jag la på Osmo dekorvax ”mahogny”. Det blev väldigt likt den traditionella rödtonen som fernissade golv ofta hade.
På 1940-talet kanske man inte längre fernissade golven.
Du får kolla i färgaffärens provbitar efter en matchade färg och sen köpa en liten burk och prova på plats.

Räkna med ca 3-4 timmar per steg total nedlagd tid.
 
  • Närbild på slitna trätrappsteg och vit vägg indoors, med synliga slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa, sliten, detaljbild, damm, smuts, närbild på trappsteg och sidosarg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elverktyg på trägolv, dammiga trätrappor, renovering inomhus, grovt arbete, sladd, spån, oavslutat projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trätrappa i ett hus med vita väggar och oavslutad kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Barn ligger på mage på golvet iklädd blå vinterjacka och mössa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa, vit vägg, rundade lampor, räcke, delvis renovering pågår, oskyddade elkablar, spacklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gultuna
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hur ser din trappa ut idag? Lackad, målad, täckt med matta?
Är det mycket kärnfuru blir den inte så där ljus.
Jag gjorde iordning trappan hemma hos mig som under linoleummattan var fernissade med pigmenterad fernissa. Använda skrapa, lackfräs och slipmaskiner för innan jag la på Osmo dekorvax ”mahogny”. Det blev väldigt likt den traditionella rödtonen som fernissade golv ofta hade.
På 1940-talet kanske man inte längre fernissade golven.
Du får kolla i färgaffärens provbitar efter en matchade färg och sen köpa en liten burk och prova på plats.

Räkna med ca 3-4 timmar per steg total nedlagd tid.
Jag lutar att blanda ihop en egen nyans med Hedins oljebets för att sedan avsluta med Osmo hårdvaxolja för trapp. Indikationen på tid var bra att veta! Så här ser trappan ut idag:
 
  • Modern interiör, trappa med teaksteg, vit vägg, minimalistisk dekor, inomhusväxt, pendellampor, spegel och sidobord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
G JohanErik92 skrev:
Jag lutar att blanda ihop en egen nyans med Hedins oljebets för att sedan avsluta med Osmo hårdvaxolja för trapp. Indikationen på tid var bra att veta! Så här ser trappan ut idag:
Blanda inte olika tillverkare utan att göra prov först.

Har du rivit någon mattbit för att se hur stegen ser ut under? Kanske inte är så fina som du tror.
 
S sinuslinus skrev:
Blanda inte olika tillverkare utan att göra prov först.

Har du rivit någon mattbit för att se hur stegen ser ut under? Kanske inte är så fina som du tror.
Har tidigare använt Hedins/Osmo tillsammans i projekt med gott resultat så ska nog gå bra.

Får tillgång till huset på fredag så blir att undersöka i helgen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.