Jag ska bygga en jalusidörr till en skrivbordshurts. Inget superavancerat med frästa profiler på pinnarna, utan bara en massa smala fyrkantiga pinnar med räta vinklar som jag limmar på någon duk. Jag hade tänkt ytbehandla med hårdvaxolja.

Vad tror expertisen - olja efter att pinnarna är limmade och riskera att kladda ner duken, eller olja pinnarna först och riskera att de inte går att limma så bra då det är väldigt svårt att inte få olja på den sida som ska limmas?
 
Utan att någonsin ha gjort nåt jalusi säger jag ytbehandling innan fastlimning på duken. Hårdvaxolja är inte så inträngande, får du spill på limytan borde ett eller två drag med hyveln räcka för att få trären yta.

@Daniel_N gjorde ett jalusi för inte så länge sen, om han kan ta paus i grävandet kanske han hittar hit.
 
Hep Hep skrev:
Jag ska bygga en jalusidörr till en skrivbordshurts. Inget superavancerat med frästa profiler på pinnarna, utan bara en massa smala fyrkantiga pinnar med räta vinklar som jag limmar på någon duk. Jag hade tänkt ytbehandla med hårdvaxolja.

Vad tror expertisen - olja efter att pinnarna är limmade och riskera att kladda ner duken, eller olja pinnarna först och riskera att de inte går att limma så bra då det är väldigt svårt att inte få olja på den sida som ska limmas?
Tejpa sidan som inte ska oljas?
 
Ola C Ola C skrev:
Utan att någonsin ha gjort nåt jalusi säger jag ytbehandling innan fastlimning på duken. Hårdvaxolja är inte så inträngande, får du spill på limytan borde ett eller två drag med hyveln räcka för att få trären yta.

@Daniel_N gjorde ett jalusi för inte så länge sen, om han kan ta paus i grävandet kanske han hittar hit.
Håller med ola. Olja först. Värsta krånglet att komma åt i efterhand +få det att få tillfång till luft vid torkningen. Du kan tex tejpa ytan som ej ska oljas.
 
S
Jag har bara använt färdigköpt jalusi från Glimakra och då är ytbehandlingen det sista man gör. Sprutlackade i båda fallen.
 
  • Jalusi från Glimakra med träluckor och sprutlackad yta installerad ovanför en köksbänk med mörk yta och spotlights i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en sprutlackerad trälucka från Glimakra med ljus ytbehandling monterad på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprutlackat jalusi från Glimakra monterat på en träpanel och en bänk med förvaringsutrymme i ett rum med vita väggar och taklister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd hylla med glashyllor och guldfärgade metallstänger. Bakom hyllan syns en spegel och ett rum med fönster och soffor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sinuslinus skrev:
Jag har bara använt färdigköpt jalusi från Glimakra och då är ytbehandlingen det sista man gör. Sprutlackade i båda fallen.
Fast då får du ju ingen ytbehandling mellan pinnarna, om man tycker det är viktigt.
 
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Fast då får du ju ingen ytbehandling mellan pinnarna, om man tycker det är viktigt.
Märks inte när det fanèr. Har man tjocka stavar och att jalusit är synligt i svängen så är det kanske skillnad.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Det var just ”the usual suspects” som jag hade i tankarna och ni kom alla med råd och erfarenheter. Stort tack för det.

Jag funderade ett tag på att bara behandla en sida av pinnarna, men den precisionen har jag inte med hårdvaxolja och jag tror (inte klar med utseendet än) att kurvan (och därmed sidorna på pinnarna) kommer synas.

Tur att terminen börjar på måndag. Då kanske jag kan få lära mig de rätta termerna för pinnar och kurva.
 
Hep Hep skrev:
Det var just ”the usual suspects” som jag hade i tankarna och ni kom alla med råd och erfarenheter. Stort tack för det.

Jag funderade ett tag på att bara behandla en sida av pinnarna, men den precisionen har jag inte med hårdvaxolja och jag tror (inte klar med utseendet än) att kurvan (och därmed sidorna på pinnarna) kommer synas.

Tur att terminen börjar på måndag. Då kanske jag kan få lära mig de rätta termerna för pinnar och kurva.
Kan vara att du får det. Men risken är nog överhängande att det är det minst viktiga du får lära dig den terminen;)

Helt orealterat: Vilken skola var det nu du gick på? I skåne har alla snickeriskolor försvunnit och jag funderar på vad det finns för alternativ för de som vill in i branschen.
 
Jag går på Folkuniversitetets möbelsnickarlinje i Upplands Väsby på kväll och helg. Tyvärr är det en linje mest till namnet numera. Det är inte längre en CSN-godkänd utbildning, utan man betalar 30’ per termin själv och de flesta går bara någon termin för sitt eget nöjes skull. Att jag siktar på tre år och sedan göra gesällprov är bara för att jag kan, vill och har råd. Snittåldern på eleverna är över 30 och nästan alla jobbar nog minst halvtid vid sidan om. Ett par stycken har egen firma och vill lära sig mer för att inte bara montera Ikea-kök utan vill kunna erbjuda lite mer platsbyggt och liknande.

Skitkul och väldigt lärorikt, men nog inget för de flesta som vill in i branschen.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.