Hej!

I veckan har jag haft en murare här i huset som putsat innerväggarna och taket i mitt garage. De var klädda i träull och jag ville ha något mera slätt. Detta har han gjort jättebra.

Jag tänkte att han kunde hjälpa mig lite med golvet också. Betonggolvet var på sina ställen lite anfrätt av att bilar parkerats vintertid, med följd att saltslask och dubbdäck sårat plattan lite. Vissa mindre sprickor fanns också.

Muraren spacklade golvet, med någon form av golvavjämningsmassa/spackel. Denna slipades sedan med en stor maskin innan den härdat helt.

Hela ytan vill jag ha lättstädad och att den inte släpper damm ifrån dig. Gärna kunna spola den också utan att den suger i sig allt vatten. Dock är det viktigt att inte stoppa markfukten att vandra upp då det är en oiosolerad platta. En fuktspärr på garagegolvet skulle göra att markfukten trycks ut i övriga huset istället.

Muraren gav mig en dunk weber floor 4176 primer då han inte själv skulle hinna med att stryka ut den. Så detta sa jag OK till att göra själv. Länk till produkten:
http://www.weber.se/golvavjamning/produkter-och-system/golv-ovrigt/weberfloor-4716-primer.html

När jag lagt på en omgång blandad med vatten 1+3 började jag fundera på (så dags då) om muraren faktiskt visste vad han gjorde. Så jag kollade upp produktens information och där står det tydligt:

Använd inte Floor 4716 Primer som ytförstärkare eller dammbindare. Vid behov av ytförstärkning eller dammbindning rekommenderas normalt Weber Vattenstopp/Ytförstärkare. Kontakta Weber för rekommendation i aktuellt fall.
Vad trött jag blir... ska man inte kunna lita på "proffs" :mad:

Ska självklart ringa muraren och ställa honom till svars. Betalningen håller jag inne tills detta är utrett. Det tråkiga är att han dragit utomlands i 4v.

Från er som kan undrar jag vad ni har för erfarenhet av att ytbehandla betonggolv till garage/verkstad? Vattenglas eller någon liknande silikatbaserad produkt har jag förstått är ofta rekommenderad. Men från andra tillverkare än weber, säljs faktiskt dammbindare som också har funktionen att vara primer. Något förvirrande.

Hållbarheten kan man också fundera över. Primer på ett betonggolv där man kör in bilar. Sitter den kvar, tål den slitaget från bildäck?

Undrar givetvis också om det ens är möjligt att applicera vattenglas på det spacklade golvet nu efter att det blivit dränkt i golvprimer...

Sist men inte minst framgår det inte huruvuda webers primer är diffusionsöppen eller ej. Helt tät lär den ju knappast vara men iaf... är ju rädd om huset. Vill veta att jag inte orsakar framtida oönskade vandringar av fukt mot bostadsutrymmena.
 
A
Det du är ute efter är epoxifärg. Slitstark, lättstädad, diffussionsöppen, vattenavvisande.
Floor 4716 är diffusionsöppen, det står ju i produktbladet på webers hemsida?
Muraren verkar ju vara duktig på sina saker i övrigt så han kanske hade god erfarenhet av denna produkt trots att tillverkaren rekommenderar något annat. Kanske värt att fråga innan du "ställer honom till svars"? Måla golvet och gå vidare i livet säger jag.
 
Den primen funkar fint till "dammbindning" hur den funkar med salt och dubbdäck vet jag inte. Och ja den är diffusionsöppen.
 
S
finns som oljar betong golv
 
Fick inte tag i rätt person på Weber idag, men ska bli uppringd imorgon av någon som är riktigt hemma på dessa produkter. Han jag pratade med menade iallafall på att primern är till för att skapa god vidhäftning när man lägger spackel på golv. Det förklarar varför det känns som att jag fastnar lite med skorna om jag står på samma ställe en minut. Ytan är inte kladdig men ändå låter det som att skorna lossnar från en klibbig yta när man ska gå iväg efter att ha stått på samma ställe en minut. Känns inte som en yta som är lättstädad, snarare som ett bra fäste för damm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.