Jag har cirka 6 år gamla slätputsade och brädrivna källarväggar. De är behandlade med vattenglas och sedan silikatmålade. Tyvärr är det mestadels arbetsutrymmen och det har blivit en del skador på putsen p.g.a. helt normalt användning. Ser lite tråkigt ut, men går ju att laga om man vill.
Hur skulle det fungera att ytarmera med polyesterväv (fiberfilt) och vävlim och sedan måla med någon väggfärg? Väggarna är till hälften under mark och allt grundarbete är rätt gjort med fuktskydd m.m. Finns det risk att man spärrar för ångvandring och gör det diffusionstätt? Att man skapar ett för tätt skikt?
Några förslag?
 
ja, jag tycker det finns en risk. Du har väl inte fuktisolerat under väggsulor och den vägen vandrar markfukt. Osynligt idag men kommer att synas efter 1-5-10 år beroende på hur stor är fuktbelastningen.
Måla över skavanker med silikatfärg så ser det något bättre ut och hindrar inte den osynliga fuktvandringen.

Eller chansa och se din fiberfilt bubbla längst golvet .... att åtgärda detta blir ett stort jobb: riva filten, rensa limmet, putsa om, måla igen).
gaia
 
Bra argument! Jag försöker egentligen hitta en bra ytarmering utan att behöva kakla.
Om man kunde binda filten i mineraliskt spackel, typ att man slammade fast den, skulle det ju faktiskt gå att måla silikatfärg på den. Hmmm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.