Hej.

Det är ju det här med yrkesfolk som gör lite fel ibland. Det är mänskligt, men hur blir det när deras fel i framtiden orsakar indirekta skador.

Exempelvis, så har vvskillarna byt panna åt den tidigare husägaren. Efter diverse klagomål från hennes sida så gjorde de i förbättrande mening, en installation av ett slutet expansionskärl. Visst där kan man diskuter vad som är bäst, jag ser ingen egentligen nackdel med slutet.

Saken är nu den att den är underdimensionerad, eller precist som handen i handsken. 50 liter kärl till dryga 700 liter vatten. Tank+panna+element. 10 procent är ju 70 liter. Trycket på system går upp till 1.4 bar (max 1.5 är ventilen) det är ju iof inte något stort tryck, men nu är det så att jag misstänker att de gamla kopplingar som används i huset inte klarar detta i längden. Det är trots allt skillnad på de 0.4-0.6 bar som behövs (2 våningar).

Firman har också sagt att kopplingarna i dessa hus inte är de bästa. När jag frågade vad de rekommenderade till 700 liter så sa de ja ta 100 eller ett 150 liters kärl. Då sa jag att de faktiskt installerat ett på 50 liter, -javisst det kan ju funka också sa dom.

En annan sak som var lite mysko när vi flyttade in, kärlet som då var relativt nyinstallerat, ung 2-3 mån, hade över 1.5 bar i förtryck, vilket de förklarade med att det måste vara fel från fabrik (skitsnack).

Jag kan ge mig fasen på att de försökt slita ner systemet bara för att få extra jobb när ledningar och kopplingar säger upp sig.

Jag däremot skall vänta på mina lagrar, skall kanske byta kärl själv. Men det skulle vara kul att veta om jag kan kräva ersättning för en framtida vattenskada.


 
:) HEJ!
Jag är skälv rörmontör och har läst igenom ditt inlägg.
det ändajag kan säga som är fel är att den expanderande volymen av ett värmesystem skall vara 5% av den totala vattenvolymen och förtrycket på kärlet står på det någonstans det bör ligga mellan 0,5-06 bar tror jag
 
Okej 5%. Hade fått för mig att det var 5% på öppet kärl och 10% på slutet kärl. Jag har 0.5 bar i förtryck, luften, i kärlet. Vid 20 gr på pannan har jag 0.2bar tryck i systemet. Då har jag en halvmeter tillgodo s.a.s.

Hur det än är så räckte kärlet inte till. Iom att det kunde bli stora temperaturskillnader i systemet på vintern, från 20gr till 80-90gr. Så låg det på undertryck vid 20gr och precis på gränsen 1.5bar vid 80 grader. Värre var det också när förtrycket i kärlet var på över 1.5bar (när jag fick dit en mätare så visade den på 1.4bar och då hade jag redan släppt ut en del luft.) Nu har jag efterinstallerat en laddomat som behåller 45 grader i tanken så även om pannan skulle hinna ned 20 innan jag eldar så varierar trycket lite mindre än tidigare och då räcker kärlet bättre till den vattenmängd jag har.
Men man skall inte behöva ha ett sådant finlir på en tiondels bar tycker jag.

Skrev inte det såg jag, det är ved jag kör med.
Dessutom så finns det ingen temperaturbegränsare i pannan, utan om det började koka så kunde jag ta och öpna påfyllningen själv.

I det stora hela så tycker jag inte det låter professionelt, om jag gjort det okej. Fast då har inte jag yrkeserfarenhet heller, och då för man ta påhopp som "hemmapulare" m.m.

Men hur det än är hur ställer man sig till eventuella framtida skador i sådant här fall. Nu byter jag iof ut saker vartefter, eftersom det är mer till besvär om det händer något oavsett vems felet är.
 
Storleken på expkärlet kan bero på vilken uppvärmning man har. Håller man i det närmaste konstant temperatur i systemet klarar man sig egentligen med ett mindre kärl, men om man har maximala temperaturvariationer, till exempel med vedpanna, så får man räkna med 10% för slutet och 4-5 för öppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.