Hej,
Mitt staket blev påkört av en Budbee-bil som var ute i tjänst. Nu har jag blivit kontaktad av deras försäkringsbolag som frågar vad jag yrkar för ersättning för skadan. Vad är rimligt? Jag har möjlighet att hämta in offert från målare+snickerifirma men övertygad att ingen firma lär ta sig an detta lilla och dryga jobb.
 
  • Vitt staket längs med gångväg och buskar framför tegelhus, med elscootrar parkerade åt sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett vitmålat staket med gröna växter och gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
E
Ja det ser ut som att du är i behov utav en bräda i underkant och ett par staketpinnar eventuellt samt en liten hink målarfärg. Det handlar väl om matrial för en tusenlapp om man tar i. Eftersom du inte tror att du kan locka dit en hantverkare får du väl be en vän eller kavla upp ärmarna själv och lägga en förmiddag ungefär. Vad du kostar i timmen är upp till dig ;)
 
  • Gilla
Ola Jonsson och 3 till
  • Laddar…
Det där är väl effektiv tid en förmiddag för en hantverkare.

Så tusen kronor för material och säg 2000 för arbete.

Så 3000 totalt
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
E epw skrev:
Ja det ser ut som att du är i behov utav en bräda i underkant och ett par staketpinnar eventuellt samt en liten hink målarfärg. Det handlar väl om matrial för en tusenlapp om man tar i. Eftersom du inte tror att du kan locka dit en hantverkare får du väl be en vän eller kavla upp ärmarna själv och lägga en förmiddag ungefär. Vad du kostar i timmen är upp till dig ;)
Liten hink målarfärg löser det inte det ska ju köpas pinnar som ska snekapas och sen på ett lager grundolja uppe och nere…torka… ett lager grundfärg… torka… ett lager täckfärg… torka. Köpa lite skruv och sen skicka upp dom.

Så är väl mera som du säger, vad kostar man i timmen
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 12 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det där är väl effektiv tid en förmiddag för en hantverkare.

Så tusen kronor för material och säg 2000 för arbete.

Så 3000 totalt
snyggt! Var faktiskt inne på nå liknande i min egen gissning/uppskattning
 
C
Wow, hur lyckas man...? Är det inte en gångbana där utanför staketet?

Tycker också 3 000 kr är rimligt om man får det kontantreglerat och gör jobbet själv.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 3 till
  • Laddar…
Passa på och fyll i lite färg i alla spik eller skruvhål på resten av staketet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Wow, hur lyckas man...? Är det inte en gångbana där utanför staketet?

Tycker också 3 000 kr är rimligt om man får det kontantreglerat och gör jobbet själv.
föraren hade stannat till längre upp på vägen i lätt nedförsbacke och glömt lägga i handbromsen när han sprang och lämna paket vid grannens dörr.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Pippi Viktualia och 6 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Passa på och fyll i lite färg i alla spik eller skruvhål på resten av staketet.
Ja vi ska på med en till omgång av täckfärg nu när dom är uppsatta pinnarna
 
  • Gilla
Johnny.Karlsson och 1 till
  • Laddar…
C
Jimpan42 Jimpan42 skrev:
föraren hade stannat till längre upp på vägen i lätt nedförsbacke och glömt lägga i handbromsen när han sprang och lämna paket vid grannens dörr.
Hm. Undrar vad det är med budbilschaffisar och handbromsar? Vi fick en skåpbil som landade på vår gräsmatta efter att ha tagit en tur ner för en backe och mejat ner kommunens cykelställ och X antal cyklar.
Föraren försökte smita, men det var så lerigt att han inte kom loss innan polisen hade infunnit sig :surprised:
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Sir Duke och 9 till
  • Laddar…
Excel
Hade nog begärt 5000kr virke, arbetstid. Accepterar de inte får väl försäkringsbolaget ordna med reparation.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 10 till
  • Laddar…
Jag hade tagit offert och gått på högsta pris. Om idioten riskerar folks liv genom att inte kunna parkera sin bil så ska det fanemej kosta. Alternativt hugg till med 13500:- och se vad de säger.
 
  • Gilla
  • Haha
LarsaT och 5 till
  • Laddar…
Håller med att om de är så oaktsamma så måste det kosta, tänker om ett barn stått där istället och bilen tyst rullat mot dem...

Arbetskostnaden är i sig också omfattande, att själv rådda med att mäta ut och lägga arbetstid eller värdefulla helg-timmar på att strula runt på någon bygghandel, såga det där snyggt och sedan i flera omgångar grundmåla och sedan lägga på ett par lager färg (dessutom på staket som är bedrövliga att måla) hade jag tagit väldigt mycket betalt för, så pass att det varit vettigare gå med hantverkare och då får de ju betala vad hantverkare anser är skäligt för jobbet.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
R
Om det ska kosta föraren att ha varit oaktsam så ska det förstås ske genom någon form av böter eller annat straff. Staketägaren ska väl knappast gagnas av det utan ersättas för skadan som lidits.
 
  • Gilla
Michael2 och 17 till
  • Laddar…
Begär några tusen.
Men jag hade lagat träbrädan med utelim. Kommer inte att synas och blir estetisk bäst.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.