Som nybilen husägare har jag fått ett yale dooman v1 som jag håller på att installera i min dörr från 1974. En hel del anpassningar är nu gjorda och målet är nära.

Dock skiljer sig v1 och v2 åt hur man väljer "riktning för förrelingskolven", jag lyckas inte hitta någon installationsguide till v1:an och hålet för insexnyckeln som v2:an har finns inte på v1. Någon som vet?

Vore mycket tacksam för hjälp så jag kan låsa dörren ikväll...
//Björn
 
Jag vill minnas att de äldre låshusen hade en förreglingskolv som var lika både till höger och vänster så du ändrade inget om du bytte håll förutom vilken sida borrskyddsplåten satt på (alltid mot utsidan).
 
1 123abc skrev:
Jag vill minnas att de äldre låshusen hade en förreglingskolv som var lika både till höger och vänster så du ändrade inget om du bytte håll förutom vilken sida borrskyddsplåten satt på (alltid mot utsidan).
Tack för ditt svar. Den går bara att trycka in åt ett håll, åt ”mitt” håll hakar den i och blir stum.

//Björn
 
Problemet var inget problem utan handhavande fel. Helt rätt att den var triangelformad så den inte behövs ställas om. Bara jag som var feg och inte stängde hårt. När den alltid varit monterad åt andra hållet var den inte motionerad i min vinkel. Nu är allt igång
 
B bjoesk skrev:
Problemet var inget problem utan handhavande fel. Helt rätt att den var triangelformad så den inte behövs ställas om. Bara jag som var feg och inte stängde hårt. När den alltid varit monterad åt andra hållet var den inte motionerad i min vinkel. Nu är allt igång
Vad bra att det löste sig.
Kontrollera även så avståndet mellan låshus och slutbleck inte är för stor eller precis på gränsen.
Ser att jag glömde länka den äldre installationsguiden.
https://shopcdn2.textalk.se/shop/12035/art40/9765340-f111f7-Yale_Doorman_Installationsguide.pdf
 
1 123abc skrev:
Vad bra att det löste sig.
Kontrollera även så avståndet mellan låshus och slutbleck inte är för stor eller precis på gränsen.
Ser att jag glömde länka den äldre installationsguiden.
[länk]
Det är rätt tajt, nästan motlägg i övre delen av slutblecket, ingen risk för att det är för stort. Ska jag slipa ner karmen lite mer?
Tack för instruktionsboken!
 
B bjoesk skrev:
Det är rätt tajt, nästan motlägg i övre delen av slutblecket, ingen risk för att det är för stort. Ska jag slipa ner karmen lite mer?
Tack för instruktionsboken!
Går det fritt och du har rätt funktion så räcker det.
 
  • Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.