Jag har två Yale Doorman. Det ena av dem, ett V1, c:a 3 år gammal.
Jag köpte nya ytterdörrar och flyttade över låset i fråga från gamla till nya dörren. Samma hängning, så inga ingrepp eller förändringar behövdes på låset.
Låset fungerade perfekt första dygnet, men anda dagen ringde snickaren (jag har hantverkare hemma) och sade att låset inte går att öppna inifrån.

Mycket riktigt. Låset är.. låst. När jag skall öppna låset lyser det grönt då jag vrider på låsvredet, men det låter inte "Tschhk" från låset och handtaget möter inget motstånd. Samma när jag vrider åt andra hållet: Rött sken, men inget "Tschhk" från låset
Om jag försöker öppna låset utifrån med kod: Samma sak. Inget "Tschhk" från låset. Siffrorna blinkar random.
Låset är stendött.

Plockat loss insidan och lossat de två snabbkopplingarna som finns däri. Tidigare gick låset att öppna med handtaget utifrån då. Inte nu
Gjort en reset. Ingen skillnad.
Testat med niovoltsbatteri utifrån. Ingen effekt.
Bytt batterier. Ingen effekt.

Fan. Jag börjar bli bekymrad. Någon som vet hur man kan få upp låset? Trist att det är en helt ny ytterdörr, och en millimeter springa mellan dörr och slutbleck.

Hittade en annan tråd om Yale doorman, och den usla support de har/tillhandahåller (https://www.byggahus.se/forum/teknik/180234-yale-doorman-9.html). Hoppas någon här har nån slug lösning..


Roger
 
Redigerat:
Har du provat att öppna med tag och kod?
Har för mig att enbart kod kan vara blockerat i bortaläge.
 
Peter2400 skrev:
Har du provat att öppna med tag och kod?
Har för mig att enbart kod kan vara blockerat i bortaläge.
Kan den hamna i bortaläge sådär... av sig själv? Men wtf.. jag vet inte.
Jag gjorde ju en RESET av låset (Hålet mellan niovoltspolerna). Borde inte taggarna ha rykt då?

R
 
Hmmm.. Börjar fundera..
What if snickaren aktiverade bortasäkert läge efter att han låst upp hundraförsta gången när han passerade ut och in?? Stiftet man gör detta på ligger ju ungefär på samma ställe som man "låste upplåst läge" på gamla patentlås..
Jag har kanske fått ett "Bortasäkrat" lås, som Peter2400 skrev.

Nå. Jag kommer in i "Masterläget" utan problem och lade där till en av brickorna för säkerhets skull. Ingen av nyckelbrickorna fungerar att låsa upp utifrån. Och att ange Kod samtidigt som tagg funkar inte. Verkar inte gå på V1:an..

Roger
 
  • Gilla
h_enke
  • Laddar…
Prova att lätta lite på skruvarna på insidan. Jag har för mig att jag hade samma problem som dig en gång när jag monterat och innerdelen inte riktigt linjerade med utsidan. Eller om det var när jag drog ihop låset för hårt.

Har du provat att nödöppna inifrån? D.v.s. vrida låsvredet till öppet sedan ytterligare ca 45 grader (totalt 90) sedan trycka ned handtaget.
 
frelar8 skrev:
Prova att lätta lite på skruvarna på insidan. Jag har för mig att jag hade samma problem som dig en gång när jag monterat och innerdelen inte riktigt linjerade med utsidan. Eller om det var när jag drog ihop låset för hårt.

Har du provat att nödöppna inifrån? D.v.s. vrida låsvredet till öppet sedan ytterligare ca 45 grader (totalt 90) sedan trycka ned handtaget.
Lossat på skruvarna: Check! Just nu har jag innerdelen helt lös.
Nödöppningsprocedur: Check! Inget händer.

När jag sätter i batterierna har låset nu börjat pipa. (Det var inte så igår kväll) Kommer fyra korta tonstötar (hög-låg-hög-låg) följt av en kort paus varefter det börjar om igen. Utomhus blinkar siffrorna random. Konstant grönt sken.

Lutar nog åt plan B här.. En låssmed. Hoppas bara han/hon kan borra upp låset utan att förstöra dörren.. :-/
 
Redigerat:
K
Kontakta ASSA, det bör gå på reklamationsrätten som väl är 3år om jag minns rätt. Jag hade problem med att färg lossnade på knapparna bakom plasten på båda låsen. Kom ut låssmed och bytte dessa på ASSA:s bekostnad då det var reklamation.
 
Kojak skrev:
Kontakta ASSA, det bör gå på reklamationsrätten som väl är 3år om jag minns rätt. Jag hade problem med att färg lossnade på knapparna bakom plasten på båda låsen. Kom ut låssmed och bytte dessa på ASSA:s bekostnad då det var reklamation.
Låter som ett klokt alternativ. Måste bara kolla kvittot. Skulle inte förvåna mig *alls* om garantitiden passerat.
Annars blir det plan B. Låssmed.

R
 
K
gerogwaa skrev:
Låter som ett klokt alternativ. Måste bara kolla kvittot. Skulle inte förvåna mig *alls* om garantitiden passerat.
Annars blir det plan B. Låssmed.

R
Garantitiden brukar vara 1 år sen är väl reklamationsrätten 2 år ytterligare efter det om jag inte minns fel
 
B
Kojak skrev:
Garantitiden brukar vara 1 år sen är väl reklamationsrätten 2 år ytterligare efter det om jag inte minns fel
Reklamationsrätt är 3 år från inköpsdatum, sedan kan säljare, importör eller tillverkare lämna mer generösa garantier som gäller x år.
 
breakman skrev:
Reklamationsrätt är 3 år från inköpsdatum, sedan kan säljare, importör eller tillverkare lämna mer generösa garantier som gäller x år.
Gick inget vidare. Låset inköpt för fyra år sedan. Det blev en låssmed som först försökte lirka, och därefter borrade upp låset.

Tack i alla fall för tips! :)

Roger
 
Redigerat:
Nu har även jag råkat ut för samma sak. Låset är i bortasäkrat läge (vad det nu betyder) och går inte att öppna från insidan, inte ens genom att vrida vredet och trycka ner handtaget.

Däremot så GÅR det är låga upp från utsidan med kod! Sjukt irriterande att behöva gå runt hela huset för att låsa upp framdörren.

Har tappat bort alla nyckelbrickor så jag förstår inte hur bortasäkrat läge har blivit aktiverat.

Finns det något sätt att hårdreseta Yale? Eller låsa upp skiten utan nyckeltag?
 
Hoppsan, bör kanske tilläggas att mitt lås är v2 men jag ville inte starta en ny tråd om samma problem.
 
Wendigo skrev:
Hoppsan, bör kanske tilläggas att mitt lås är v2 men jag ville inte starta en ny tråd om samma problem.
Jag trodde ett tag att mitt lås hade ställts i bortasäkrat läge av snickarna, men det var nog så att det hade gått sönder. Låssmeden fick jobba en god halvtimme för att lirka upp låset.
Jag köpte ett nytt V2. Svalde förtreten. Låset var dryga tre år gammalt (nästan fyra) och jag orkade inte börja tjafsa

Jag har absolut för mig att det fanns ett kapitel i manualen för v2-låset jag tvingades köpa där det fanns beskrivet hur man återställer ett lås.

Jag hittade dock detta på nätet:
http://pethson.blogspot.se/2012/10/yale-doorman-fabriksaterstallning.html

Roger
 
Attans. Återställde låset men kan fortfarande inte öppna från insidan. Inte ens med "nödöppningen" där man vrider först 45 grader och sedan ett kvarts varv till och trycker ner handtaget. Låset är helt, ja, låst.

Det fungerar som vanligt från framsidan. Där kan man öppna med kod som vanligt med så fort man har stängt och låst inne i huset så går det inte att öppna med mindre än att man får knata runt och slå koden på framsidan.

Jag har gjort en fabriksformatering och lagt in ny master men det hjälper inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.