Precis installerat en Yale V2N på min nya dörr. Fick använda mig av slutblecket som dom skickade med såklart. Grejen är den att jag måste ta i och knuffa till eller rycka för att den ska låsa. Kan man reglera blecket eller kan det vara något annat?
 
T
Så är det för mig också, jag tycker det är praktiskt eftersom jag har det på inställningen att det alltid låser dörren då man stänger dörren. Om man inte trycker fast den ordentligt så kan man ha dörren "stängd" men ändå inte låst.
 
Kan behöva byta till ett annat slutbleck, typ ASSA 1487-1.
 
Vad var det för slutbleck du bytte ut?
Det låter som du har fel plösmått och kan behöva byta till ett slutbleck med ett mindre plösmått.
Behövde du ändra något eller passade slutblecket att endast byta?
 
1 123abc skrev:
Vad var det för slutbleck du bytte ut?
Det låter som du har fel plösmått och kan behöva byta till ett slutbleck med ett mindre plösmått.
Behövde du ändra något eller passade slutblecket att endast byta?
Jag hade ett BLS2/200/40 innan i karmen. https://www.google.com/search?q=bls...Ag&biw=375&bih=640&dpr=3#imgrc=pi8RcdOlW5k-YM

Bytte till ASSA 1487-2. Fungerade att endast byta men känns som det liksom fattas nån millimeter för att den ska låsa.
 
Du hade alltså ett justerbart slutbleck tidigare (för klassiska modullås, ej connect) och det slutblecket måste bytas ut.
Frågan är vilket plösmått det gamla slutblecket var inställt vid?
Kanske ett 1487-1 passar (minns inte vilka plösmått det slutblecket kan justeras till), det finns vissa plösmått som fungerar bättre med justerbara slutbleck.
 
1 123abc skrev:
Du hade alltså ett justerbart slutbleck tidigare (för klassiska modullås, ej connect) och det slutblecket måste bytas ut.
Frågan är vilket plösmått det gamla slutblecket var inställt vid?
Kanske ett 1487-1 passar (minns inte vilka plösmått det slutblecket kan justeras till), det finns vissa plösmått som fungerar bättre med justerbara slutbleck.
Man kan alltså inte justera ett 1487-2? Känns som om det bara fattas nån millimeter för att den ska glida igen bra. Skulle vilja haft större hål på blecket. Är det plösmåttet du talar om?
 
H Hellberg79 skrev:
Man kan alltså inte justera ett 1487-2? Känns som om det bara fattas nån millimeter för att den ska glida igen bra. Skulle vilja haft större hål på blecket. Är det plösmåttet du talar om?
Plösmått är måttet från framkant till "hålet" i slutblecket.
Slutbleck 1487-2 har plösmått 16,5mm och 1487-1 har plösmått 13,5mm.
https://static-mpc-spear-staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=44321
https://www.assaabloyopeningsolutio...shus/connect/sakerhetsslutbleck/1487-1-plant/
Någon millimeter är orsaken till att man byter slutblecket, plösmåttet skiljer 3mm mellan -1 och -2, det går att justera lite om slutbleckets plösmått är för litet men om det är för stort så skulle det krävas att man filar ur slutblecket och det är inte speciellt mycket man kan fila innan man tar emot kåpan.
 
1 123abc skrev:
Plösmått är måttet från framkant till "hålet" i slutblecket.
Slutbleck 1487-2 har plösmått 16,5mm och 1487-1 har plösmått 13,5mm.
[länk]
[länk]
Någon millimeter är orsaken till att man byter slutblecket, plösmåttet skiljer 3mm mellan -1 och -2, det går att justera lite om slutbleckets plösmått är för litet men om det är för stort så skulle det krävas att man filar ur slutblecket och det är inte speciellt mycket man kan fila innan man tar emot kåpan.
Tack för hjälpen. Det gjorde susen med 1487-1.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.