Ändrad konstruktion för låshus till Yale Doorman L3
Från och med 2021-05-17 införs en ny variant av låshuset i samtliga versioner av Yale Doorman L3. Under en övergångsperiod kommer båda varianterna finnas i handeln. Följande ändringar är bra att känna till:

Skillnader som slutanvändaren kan upptäcka:

  • I låst läge är handtaget spärrat och går inte att trycka ner. Denna typ av funktion går att känna igen från många andra av ASSA ABLOYS låshus, exempelvis 510. På så sätt vet man direkt om dörren är låst utan att behöva trycka ner handtaget.
  • Låsfunktionen är omkonstruerad vilket gör att man kan uppleva ett annat ljud. Vid låsning har man tidigare hört ett ljud som kan upplevas som klickande. Det nya ljudet upplevs mer som surrande.
Dessa två förändringar kommer sammantaget göra att låshuset får en mer robust låsfunktion.

  • Enklare nödöppning – när vredet roterats 90 grader för att genomföra nödöppning går det att trycka ner handtaget utan att vredet behöver hållas kvar i denna position.
Skillnad vid installation:

I det nya låshuset används en genomgående roddare för vredet. Detta gör att roddaren blir mindre känslig för felkapning och risken för att behöret blir ”stående” på vredpinnen minskar.
 
  • Gilla
vBP och 3 till
  • Laddar…
Jämförelse av två dörrlås uppifrån, det högra med förbättrad komponent markerad med blått.

Det högra är det nya...
 
  • Gilla
HelenaBN och 9 till
  • Laddar…
Någon som vet hur man kan ta reda på om det är det nya man får INNAN köp?
 
  • Gilla
Joniels
  • Laddar…
Det går inte, du måste öppna kartongen...
 
Jag mailade Bauhaus idag, dom skulle kolla upp med leverantören om nästa leverans av den svarta skulle vara nya versionen, den är slut i lager just nu.
 
  • Gilla
Mikael Blom
  • Laddar…
Jag köpte nämligen ett lås för fem veckor sedan.
Nu förra veckan tänkte jag montera det och upptäckte då på yales sida att det uppdateras.
Jag lämnade faktiskt tillbaka låset, kändes tråkigt att montera det, när det redan kommit ett nytt.
 
  • Gilla
LenK och 1 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Jag köpte nämligen ett lås för fem veckor sedan.
Nu förra veckan tänkte jag montera det och upptäckte då på yales sida att det uppdateras.
Jag lämnade faktiskt tillbaka låset, kändes tråkigt att montera det, när det redan kommit ett nytt.
Samma tanke jag har. Man vill ju ha det nya.
 
Ja, kändes tråkigt att man inte ens hunnit montera det innan det kommit ett nytt.
 
Har nya ytterdörrar på väg hem och det vore ju tråkigt att börja med gamla grejer. Har också frågat Yale och man kan tydligen bara se det om man öppnar lådan.. Känns ju som att de borde ha något batchnummer man kan kolla.. Men ack nej..
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Ja det förstår jag, man vill att det ska vara det senaste då(dom kostar ju inte gratis). Men om brytpunkten var 17e maj, så borde låsen som kommer in till de stora kedjorna nu vara rätt sort tänker jag.
 
  • Gilla
Mikael Blom
  • Laddar…
Är det någon som har köpt från Hornbach på nätet nyligen och fått den nya versionen? Har 3 dörrar som står på uppfarten och ska monteras inom någon vecka... De som är på gång till Bauhaus borde ju vara den nya i alla fall.
 
Jag har frågat Bauhaus om nästa leverans, de skulle återkomma med svar
 
Fick svar från Bauhaus som hade kontaktat leverantören att det tydligen skickades ut både den nya och gamla och att man måste öppna förpackningen och titta för att vara säker
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Ok, tack för info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.