Batterierna på insidan är slut och jag kommer inte heller in med ett 9v batteri. Yale Doorman låset är installerat på fjällstugan i januari i år och det funkade när jag lämnade fjällstugan, jag testade även med ett 9v batteri då. Nu när jag kommer tillbaka några månader senare så kommer jag inte in i huset, inte ens med ett 9v batteri på utsidan. Finns det någon lösning, kan en låssmed öppna det? Vad ska jag göra?
 
Är det något liv i låset med eller utan batteri? Lyser, låter osv.
 
M Mr9 skrev:
Är det något liv i låset med eller utan batteri? Lyser, låter osv.
Nej det lyser inte ens upp med 9v batteriet, det gjorde det i januari när jag testade med 9v batteriet, men det är helt dött nu
 
  • Gilla
evalottis
  • Laddar…
Har du kollat att du har rätt polvänt samt att 9v batteriet är ok? Låter märkligt.
Om det var nytt med nya batterier i januari så är det märkligt. Installerat själv eller firma?
 
M Mr9 skrev:
Har du kollat att du har rätt polvänt samt att 9v batteriet är ok? Låter märkligt.
Om det var nytt med nya batterier i januari så är det märkligt. Installerat själv eller firma?
Yes, polerna är rätt, och 9v är helt nytt (köpt idag). Ja, jag har installerat det själv men ser mig som rätt händig och följde alla instruktioner, samt att det fungerade i en hel vecka i januari, 3 månader senare är det dött....
 
Är borta säkert aktiverat?
 
Tyvärr bör man alltid ha en till dörr med vanligt lås med nyckel har jag också erfarit. Vårt fungerade elektriskt men inte mekaniskt men vaknade med en spark på dörren. Icke ingenjörer tror det är nys att slå på saker, men som ingenjör vet jag att glapp och kärv kan lösas med knack, slag och bänd... :D
 
Illustration av en elektronisk dörrlåsenhet med kodpanel och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testa att parallellkoppla 2 9v batterier så att du säkert får fram kräm.
 
Är borta säkringen aktiverad så kommer en låssmed kunna öppna men låset blir skrot.
Är den inte det så gå in en annan väg, ruta är billigare
 
M Mr9 skrev:
Är borta säkringen aktiverad så kommer en låssmed kunna öppna men låset blir skrot.
Är den inte det så gå in en annan väg, ruta är billigare
Jag är inte 100%, men jag gjorde inga avancerade inställningar, så jag tror inte borta säkringen är aktiverad. Om den inte är aktiverad, kan låssmeden öppna den utan att låset blir skrot?
 
Bortasäkring gör du genom att föra upp en spärr på låskistan innan du låser dörren ( görs varje gång du låser).
Har du inte gjort det så kan det vara billigare att ta en ruta eller bryta ett fönster beroende vad du har för fönster och sedan öppna från insidan. En låssmed kan behöva skrota låset men det beror på omständigheterna med karm etc.
 
  • Gilla
cybergrid
  • Laddar…
Jag antar att fjällstugan inte är uppvärmd och vanliga batterier fungerar inte i kylan.
Är 9v batteriet från en varm bil eller är det nedkylt?
Om det är vandring till stugan så bör 9v batteriet förvaras nära kroppen så det är varmt.
Vid kyla är litiumbatterier bättre.
 
1 123abc skrev:
Jag antar att fjällstugan inte är uppvärmd och vanliga batterier fungerar inte i kylan.
Är 9v batteriet från en varm bil eller är det nedkylt?
Om det är vandring till stugan så bör 9v batteriet förvaras nära kroppen så det är varmt.
Vid kyla är litiumbatterier bättre.
Fjällstugan står på 18grader, så därför är det ju extra konstigt att batterierna på insidan av låset är dött särskilt som dom är använda i 3månader bara. 9v batterier var varmt i innefickan. Det var -10grader ute, men det borde ju funka ändå tycker jag
 
M Mr9 skrev:
Bortasäkring gör du genom att föra upp en spärr på låskistan innan du låser dörren ( görs varje gång du låser).
Har du inte gjort det så kan det vara billigare att ta en ruta eller bryta ett fönster beroende vad du har för fönster och sedan öppna från insidan. En låssmed kan behöva skrota låset men det beror på omständigheterna med karm etc.
Då är jag säker på att jag inte har borta säkring aktiverat. Men även fast jag hade gjort det så låter det ju märkligt att man inte ska kunna komma in med 9v batteriet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.