Hej! 😋
Jag har försökt söka men hittar ingen som har ett sĂ„nt lĂ„s som jag. 😅
Tror ni det skulle fungera med yale doorman eller Àr det dörr byte som gÀller?
Tillverkad 1982
 
  • En dörrlĂ„s med mĂ€tande tumstock, frĂ„ga om kompatibilitet med Yale Doorman för dörr frĂ„n 1982.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MĂ„ttband visar höjden pĂ„ en Ă€ldre dörrlĂ„smekanism frĂ„n 1982 som Ă€r inbyggd i karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MĂ€tning av dörrens lĂ„skista med en gul tumstock, eventuell kompatibilitet med Yale Doorman ifrĂ„gasĂ€tts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MĂ„ttband visar bredden pĂ„ en dörrkarm med ett Ă€ldre ASSA-lĂ„s, potentiell Yale Doorman uppgradering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
LÄshuset Àr standard men med en annan stolpe för stÄldörrar.
Det fanns en del stolpar med raka hörn förr som var tÀnkta att anvÀndas i dörrblad av metall dÄ det Àr lÀttare att göra urtag med 90° hörn.
Den stolpen som anvÀnts i den dörren Àr extra bred samt kortare Àn en standard stolpe vilket betyder att man mÄste göra om lite för att det ska passa.
Hur man vÀljer att göre beror pÄ vilka estetiska krav som finns samt om dörrbladet Àr av trÀ eller stÄl/metall.
Ofta rÀcker det att göra sÄ att stolpen passar och sedan foga vid sidan av stolpen för att dölja skillnaden i bredd.
Slutblecket bör vara ganska lÀtt att byta mot ett för connect lÄshus med endast mindre anpassning.
 
1 123abc skrev:
LÄshuset Àr standard men med en annan stolpe för stÄldörrar.
Det fanns en del stolpar med raka hörn förr som var tÀnkta att anvÀndas i dörrblad av metall dÄ det Àr lÀttare att göra urtag med 90° hörn.
Den stolpen som anvÀnts i den dörren Àr extra bred samt kortare Àn en standard stolpe vilket betyder att man mÄste göra om lite för att det ska passa.
Hur man vÀljer att göre beror pÄ vilka estetiska krav som finns samt om dörrbladet Àr av trÀ eller stÄl/metall.
Ofta rÀcker det att göra sÄ att stolpen passar och sedan foga vid sidan av stolpen för att dölja skillnaden i bredd.
Slutblecket bör vara ganska lÀtt att byta mot ett för connect lÄshus med endast mindre anpassning.
Ska kolla om det Ă€r trĂ€ ram. Men i princip skulle jag kunna feina lite med metallblad för att senare foga det med vit tec7 för att snygga till det tolkar jag det som đŸ˜…đŸ‘ŒđŸ»
 
P Pelikaner skrev:
Ska kolla om det Ă€r trĂ€ ram. Men i princip skulle jag kunna feina lite med metallblad för att senare foga det med vit tec7 för att snygga till det tolkar jag det som đŸ˜…đŸ‘ŒđŸ»
Beror pÄ vad dörren Àr tillverkad av.
 
1 123abc skrev:
Beror pÄ vad dörren Àr tillverkad av.
Tog bort handtaget det var bara stÄl/metall och isolering inget trÀ.
 
Redigerat:

BĂ€sta svaret

Antingen anvÀnder gör man om urtaget för stolpen och anvÀnder fÀstlÀppar (fÀstjÀrn) eller sÄ anvÀnds en remsa som fÀste men det gÄr Àven att kapa bort en bit av stolpen och borra nya fÀsthÄl i stolpen.
Vad jag skulle valt att göra bedömer jag pÄ plats efter att jag plockat ur lÄshus och kan se dörrens konstruktion.
Det hÀnder att jag svetsar och bygger om det som krÀvs beroende pÄ konstruktion och miljö dörrbladet sitter i.
Ibland anvÀnder jag PO134 förlÀngningsstolpe nÀr jag gör om en dörr men oftast tillverkar jag egna fÀstjÀrn pÄ plats.

Det som krÀver minst arbete Àr att kapa lÄshusets stolpe och göra nya hÄl för infÀstning sedan dra en vit fog lÀngs sidorna för att tÀcka över skillnaden i bredd.
Alternativt rita ut stolpen pÄ dörrbladet och sedan kapa ur i höjdled för stolpen och kapa nÄgra extra millimeter göra en anvisning och knacka dit lÄshuset och anvÀnda remsan som fÀstjÀrn.

Om det Àr stor springa i dörren sÄ behöver man inte fÀlla in lÄshusets stolpe som dÄ kan ligga utanpÄ och behöver dÄ endast nya fÀsthÄl för fÀstskruvar.

Jag Àr rÀtt sÀker pÄ att jag tidigare pÄ forumet lÀnkat ett videoklipp som visar hur man gör infÀstningar i stÄldörrar.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.