Hej!

Monterade en Yale Doorman igår, allt fungerar fint men det yttre behöret sitter inte dikt an mot dörren. Just nu är det en glipa bred som ett kreditkort mellan det yttre behöret och dörren, och det känns inte alls bra. Tilläggas bör att en av de fyra stålskruvarna som låset monterades med gick otroligt trögt. Vad kan felet vara? Kan jag låta det vara så här eller riskerar jag att få in fukt och/eller erbjuda en bra ”brytyta” för någon som vill ta sig in?
 
  • Digitalt dörrlås med kodpanel och RFID-läsare på vit dörr, grönt kort upptill, utsikt till trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett grönt kort mot en kortläsare för elektronisk tillträdeskontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt bankkort kilat mellan dörr och lås, försök till olåsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollera om fästskruven är så långa att det bottnar.
Ibland förekommer det att någon gänga är dålig och då går det trögt men det kan även vara så att den inte gängats i korrekt.
Bågnar dörrbladet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storskarven skrev:
Hej!

Monterade en Yale Doorman igår, allt fungerar fint men det yttre behöret sitter inte dikt an mot dörren. Just nu är det en glipa bred som ett kreditkort mellan det yttre behöret och dörren, och det känns inte alls bra. Tilläggas bör att en av de fyra stålskruvarna som låset monterades med gick otroligt trögt. Vad kan felet vara? Kan jag låta det vara så här eller riskerar jag att få in fukt och/eller erbjuda en bra ”brytyta” för någon som vill ta sig in?
Det låter som du får skriva upp det och såga av pinnen lite till. Hade själv gjort den lite för lång en gång. Den fjädrar lite så man måste inte vara exakt men om den är för lång så kommer det bli som du beskriver. Den kan också sitta så hårt så att den inte orkar låsa sig själv. Alternativ så är skruvarna för långa helt enkelt, så du får såga av dem lite till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storskarven skrev:
Hej!

Monterade en Yale Doorman igår, allt fungerar fint men det yttre behöret sitter inte dikt an mot dörren. Just nu är det en glipa bred som ett kreditkort mellan det yttre behöret och dörren, och det känns inte alls bra. Tilläggas bör att en av de fyra stålskruvarna som låset monterades med gick otroligt trögt. Vad kan felet vara? Kan jag låta det vara så här eller riskerar jag att få in fukt och/eller erbjuda en bra ”brytyta” för någon som vill ta sig in?
Om du har FB så kan du gå med i denna eminenta grupp som kan svara på dina frågor
https://m.facebook.com/groups/yaledoorman/?ref=share
 
Manualen sidan 15 har svaret; är dörrbladet smalare än 64mm så korta skruvarna!
 
  • Instruktioner för anpassning av låsskruvar till dörrtjocklek med bilddiagram och text på svenska och engelska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Storskarven skrev:
Hej!

Monterade en Yale Doorman igår, allt fungerar fint men det yttre behöret sitter inte dikt an mot dörren. Just nu är det en glipa bred som ett kreditkort mellan det yttre behöret och dörren, och det känns inte alls bra. Tilläggas bör att en av de fyra stålskruvarna som låset monterades med gick otroligt trögt. Vad kan felet vara? Kan jag låta det vara så här eller riskerar jag att få in fukt och/eller erbjuda en bra ”brytyta” för någon som vill ta sig in?
Hej

Löste det sig för dig?
Jag har liknande problem med min yale doorman L3S
Både insida och utsida
Min glipa är mycket mindre än din, men jag kan se ljus emellan gummidamasken och dörren. Så den får inte tillräckligt med tryck.

(Jag har inte för långa skruvar)

Om jag lossar de skruvarna på insidan vid låscylindern så går den ihop lite bättre i ovankant på insidan.
Utsidan. Kan jag läggan an mot utsidan och vicka den över låsdelen. Svårt att förklara.
Det känns som om den är svagt banan från fabrik. Dörren är rak, det har jag mätt upp.
En bov kan vara den lilla tejpremsan på utsidan.
Man vill ju inte heller dra skruvarna för löst och riskera att behöva dra åt dem i framtiden och där med behöva lossa säkerhetsskruvarna.
 
E Edgefamily skrev:
Hej

Löste det sig för dig?
Jag har liknande problem med min yale doorman L3S
Både insida och utsida
Min glipa är mycket mindre än din, men jag kan se ljus emellan gummidamasken och dörren. Så den får inte tillräckligt med tryck.

(Jag har inte för långa skruvar)

Om jag lossar de skruvarna på insidan vid låscylindern så går den ihop lite bättre i ovankant på insidan.
Utsidan. Kan jag läggan an mot utsidan och vicka den över låsdelen. Svårt att förklara.
Det känns som om den är svagt banan från fabrik. Dörren är rak, det har jag mätt upp.
En bov kan vara den lilla tejpremsan på utsidan.
Man vill ju inte heller dra skruvarna för löst och riskera att behöva dra åt dem i framtiden och där med behöva lossa säkerhetsskruvarna.
Tänk på att pinnen inte heller får vara för lång.
 
  • Gilla
Edgefamily
  • Laddar…
S Sälenstugan skrev:
Tänk på att pinnen inte heller får vara för lång.
Absolut, men den kan inte påverka utedelen, med tanke på att man skruvar åt utedelen först och den har då en glipa. Kan nog få in ett A4 bakom. Innerdelen kan jag tänka mig att den kan påverka. Jag gissar att många har samma fel utan att veta om det. Lite perfektionist här. Men jag är lite orolig för att fukt ska krypa ner bakom, även om den är under tak.
 
Drog åt för kung och fosterland, misstänker dock att jag drog sönder svetsningen på fästmuttern på insidan, för nu sitter låset där det sitter. Löste det på bästa vis genom att limma gummibussningen mot dörren. Låset funkar prima :)
 
  • Gilla
Edgefamily och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.