Funderar på en Yale Doorman nu när vi byter ytterdörr och det är tyvärr en djungel när man ska försöka hitta vilken man ska köpa...

Yale Doorman L3 All Inclusive
Yale Doorman V2N
Yale Doorman Classic
Yale Doorman L3 Pro
Yale Doorman L3 Family
Yale Doorman L3 Keytag+
Yale Doorman L3S Flex
Yale Doorman L3 Flex
osv
osv

Är det bara för att förvirra mig som köpare eller finns det någon bra sammanställning vad jag ska ha och vad som passar min dörr?

Funkar Classic som basmodell, eller är den utdaterad och värdelös , kan man koda egna rfid-taggar, är de flesta "features" något som man aldrig använder?
Ja ni förstår många frågor, nästan inga svar...
 
  • Gilla
ydewk
  • Laddar…
Buuzzz Buuzzz skrev:
Funderar på en Yale Doorman nu när vi byter ytterdörr och det är tyvärr en djungel när man ska försöka hitta vilken man ska köpa...

Yale Doorman L3 All Inclusive
Yale Doorman V2N
Yale Doorman Classic
Yale Doorman L3 Pro
Yale Doorman L3 Family
Yale Doorman L3 Keytag+
Yale Doorman L3S Flex
Yale Doorman L3 Flex
osv
osv

Är det bara för att förvirra mig som köpare eller finns det någon bra sammanställning vad jag ska ha och vad som passar min dörr?

Funkar Classic som basmodell, eller är den utdaterad och värdelös , kan man koda egna rfid-taggar, är de flesta "features" något som man aldrig använder?
Ja ni förstår många frågor, nästan inga svar...
Har ett V2N och är supernöjd i det stora hela. Kör det bara via Verisure och känner kanske ibland att det vore skönt med automatisk upplåsning när jag närmar mig dörren eller att det sitter en ringklocka på låset, sjukt smidigt!
 
Berätta gärna sen hur du gjorde. Är inne på att köpa ett nytt jag med
 
Vad jag får fram så är de olika namnen Bara så de inte krockar med varandra på prisjakt:)

Jag har precis köpt ett L3, men inte hunnit installera. Skall byta ut ett gammalt V1 som inte gick att få styrning på.
Om du skall styra det med app, så tycker jag definitivt du skall gå på ett L3 och inte ett Classic (v2n är väl utgånget). Styrning funkar, men bara med komplettering av insticksmodul, mer som akn krångla.. Det saknar Blåtand vilket är nödvändigt om man vill ha automatisk upplåsning. dessutom failover om wifi bryggan tappar kontakt (För övrigt den del jag är mest kritisk till i doorman. Har en Linus på jobbet, som funkar på samma sätt som L3. Inte ofta men då och då så faller wifi ut. Då är det gott att BT funkar speciellt som den inte har inbyggd kod knappsats) )

Till sist får man väl dock även väga in budget, Classic connected är runt 1000:- billigare än L3. Det hade jag inte tvekat på att betala extra för L3. Om du däremot inte tycker att det behövs App över huvudtaget, så går ju Classic ner ytterligare 1000:- då kan man ju börja värdera priset lite mer.

Angående taggar så tror jag ingen av dom stödjer egna taggar, utan använder proprietär. Min erfarenhet är att jag bara använder kod. Taggar lämnar vi typ till Farsan och svärmor som har svårt att hantera alla koder. Så har aldrig övervägt att köpa fler.

En bra jämförelse:
Vad skiljer mellan olika Yale Doorman (laskompaniet.se)
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Hakar på den här tråden.

Kikar man på bauhaus.se så anges numera Yale Doorman L3 som utgående, är dessutom slut överallt (har kollat 2 ställen där lagersaldo säger att lager finns - men det är fel i lagersaldo).

Något som vet vad detta kan betyda;
- Kommer de en ny modell "4" eller "3x" från Yale - och Bauhaus väntar på leverans?
- Slutar Bauhaus sälja Yale "L3"?
 
N nikno skrev:
Hakar på den här tråden.

Kikar man på bauhaus.se så anges numera Yale Doorman L3 som utgående, är dessutom slut överallt (har kollat 2 ställen där lagersaldo säger att lager finns - men det är fel i lagersaldo).

Något som vet vad detta kan betyda;
- Kommer de en ny modell "4" eller "3x" från Yale - och Bauhaus väntar på leverans?
- Slutar Bauhaus sälja Yale "L3"?
Känns som att det är Bauhaus som slutar med det. Bauhaus finns ju inte med på YAles lista över återförsäljare. Så något kan ju hänt där. Dock bara L3 som står som utgående hos dom. Det är dock beställbart direkt hos yale, och ingen info om utgående där. Hade känts mer rimligt att Classic utgår, och L3 behålls som instegs nivå när nytt kommer. Något kommer dock hända hos Yale i veckan. Fick utskick i förra veckan att YAle acess appen ersätts med en ny app, som skall kunna hantera alla deras produkter, Yale Home. Den skall vara tillgänglig från 17/5. Nuvarande Yale connect slutar funka 1/7 Skulle kunna avra ett led i kommande nya produkt plattformar.

Nedan listas Yales återförsäljare från deras hemsida.
Webbsida med logotyper för olika onlineåterförsäljare av Yale-produkter, uppmaning "Köp nu".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En bekant jobbar på Bauhaus och hon sa att de slutar sälja Yale bland annat på grund av många reklamationer. Istället satsar de på att sälja Nimly.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Se där, kan va så att bauhaus slutar helt eller endast med L3(?), tittar man på de som anges som återförsäljare;

Så finns det inga L3 tillgängliga hos Elgiganten, ClasOhlsson, XLbygg och Bolist.
L3S Flex anges som Nyhet på Power.se och Kjell.com och Inet säger att dem finns inne på fredag.
Hornbach verkar ha men främst i butik (ej på webb).
 
P peterlarsen skrev:
En bekant jobbar på Bauhaus och hon sa att de slutar sälja Yale bland annat på grund av många reklamationer. Istället satsar de på att sälja Nimly.
Förvånar inte, se bara hur många trådar om problem med yale doorman det finns bara här på BH.
Senaste tråden jag läste var om en doorman som inte gick att öppna alls!
 
D Dilato skrev:
Förvånar inte, se bara hur många trådar om problem med yale doorman det finns bara här på BH.
Senaste tråden jag läste var om en doorman som inte gick att öppna alls!
Nu skall jag varken hissa eller dissa Yale här.
Men har själv ett Gen 1 Doorman. Det börjar bli slitet. Jag ahr haft 2fall när den inte funakt pga lågt batteri, varav en gång var inte batteriet lågt. Båda gångerna funkade 9v nöd batteri. Det är på ganska många år så jag är kalrt nöjd där, även om jag nu byter till ett L3, inna det blir för slitet.

På jobbet har jag satt ett Linus för att kunna öppna för fraktare när vi är på lunch. Det låset har vi haft mer problem med. Dock mest app relaterat, det kommer ur synk när man låst med nyckel, och behöver köras en kalibrering etc. Det har vi haft i ett år. Detta lås är jag mer tveksam till. Hade inte vågat ah som primärt lås och inte åka hemifrån utan nycklar. Jag har dock låg tillförlit till alla bygga på lås. Man kan inte uttala my om lue, danalock etc är bättre eller sämre.

Men vad gäller felfrekvens så måste det ställas i relation till marknads penetrering också. Var samma diskussion på värmepump sidan för några år sen att folk klankade ner på Nibe, då de hade mycket mer reklamationer. men att de sen hade större marknadsandel än alla andra tillsammans hade man inte vägt in. Utan tittade bara på antal fel, inte procentuellt antal fel.

Jag har en känsla av att sammas sak gäller Yale. För bara ett par år sen fanns det i praktiken nästan bara yale doorman på Svenska marknaden gällande helintegrerade lås. ID Lock började sakta komma, med betoning på sakta. Måste varit några procent. Så när det gäller digitala lås som varit monterade några år, så finns det nästan bara Yale doorman. Utöver add-on modellerna som sätts på insidan/vredet.
 
O
P peterlarsen skrev:
En bekant jobbar på Bauhaus och hon sa att de slutar sälja Yale bland annat på grund av många reklamationer. Istället satsar de på att sälja Nimly.
Yale doorman L3 försvann från Bauhaus hemsida idag!

Men ersattes ganska fort av L3s. Så din bekant har ungefär lika bra koll som vem som helst på Bauhaus varuhus, ingen alls..

https://www.bauhaus.se/lassats-yale-doorman-l3s-keytag-svart
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Bauhaus drömkund personifierad...
 
Buuzzz Buuzzz skrev:
Funderar på en Yale Doorman nu när vi byter ytterdörr och det är tyvärr en djungel när man ska försöka hitta vilken man ska köpa...

Yale Doorman L3 All Inclusive
Yale Doorman V2N
Yale Doorman Classic
Yale Doorman L3 Pro
Yale Doorman L3 Family
Yale Doorman L3 Keytag+
Yale Doorman L3S Flex
Yale Doorman L3 Flex
osv
osv

Är det bara för att förvirra mig som köpare eller finns det någon bra sammanställning vad jag ska ha och vad som passar min dörr?

Funkar Classic som basmodell, eller är den utdaterad och värdelös , kan man koda egna rfid-taggar, är de flesta "features" något som man aldrig använder?
Ja ni förstår många frågor, nästan inga svar...
Classic och V2N är samma.
I övrigt skiljer vad som ingår i paketet alltså det extra som skickas med så som antal nyckelbrickor, slutbleck, täckskyltar, underläggsskylt osv. till en ny dörr kan du välja det med bäst pris.
Explosionsritning av låssystem med skruvar och tillbehör, inklusive instruktioner på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O Ossian K Olsson skrev:
Yale doorman L3 försvann från Bauhaus hemsida idag!

Men ersattes ganska fort av L3s. Så din bekant har ungefär lika bra koll som vem som helst på Bauhaus varuhus, ingen alls..

[länk]
Bauhaus har bytt till nya L3S med ett ställbart slutbleck istället för 1487-2, det ställbara slutblecket passar till fler dörrmiljöer.
Även manualen har uppdaterats för att vara mindre förvirrande än den gamla.
 
Vad är fördelarna med Yale L3 istället Classic, förutom att L3 är uppkopplad? Jag såg att L3 har högre säkerhetsklass men blir inte riktigt klok vad skillnaden egentligen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.