T
Hej,

Jag ska installera ett Yale Doorman L3S i en dörr av äldre modell. På dörren stämmer alla mått och förhoppningsvis är det inga större modifieringar som behövs för att få in låskista och annat på själva dörren.

Däremot är det annorlunda på karmen där det sitter ett gammalt slutbleck som endast är 15cm högt. Så har förstått att det blir till att fräsa ut för det medföljande blecket. Är det något speciellt att tänka på som kan vara bra att veta? Någon som gjort det förut och kan meddela hur det gick? All input är värdefull och tacksam att få. 🙂

Stort tack på förhand! 🙏

Bifogar ett par bilder på nuvarande slutbleck för referens.
 
  • Gammalt slutbleck på en grå dörrkarm nära fönsterglas, behöver modifieras för nytt lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt slutbleck i träkarm på en äldre dörr, behöver förmodligen anpassas för nytt Yale Doorman L3S lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får mäta plösmåttet och se om ett slutbleck 1487-5 kan bli bra det medföljande slutblecket passar inte.
Teknisk ritning av slutbleck modeller 1487-1-4, 1487-5 och 1487-9 med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
toband75
  • Laddar…
T
Tack för svar 123abc. Ser att du alltid är hjälpsam i dessa trådar med värdefull input.

Räcker det att mäta så som jag gjort på denna bilden. Såg på specen att det blecket du nämnde har 5,5mm mått. Räcker det för det ska funka? 🙄

Återigen tack för all feedback.
 
  • Mätverktyg hålls mot en dörrpost för att mäta ett inpassat metallbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på svårt att svara rakt av men vinkelslutbleck kan vara lite knepiga samt är det inte jätteovanligt att man tvingas fila ur för ett mindre plösmått i det nya slutblecket.
Jag brukar titta hur dörrbladet ligger mot karmen samt även mäta på dörrbladet och testa med ett löst slutbleck.
Då dessa dörrar i regel är överfalsade så är det ofta begränsat hur mycket man kan "trolla" för att få det att passa.
 
  • Gilla
toband75
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.