Delar med mig av ett misstag jag gjort vid installation av Yale Dorman L3 med en historia.

När vi flytta in i vårt nya hus så köpte jag ett Yail Dorman L3 och installerade det även själv. Största anledningen var att det inte fans någon som hade tid att installera låset hos oss. Men också att jag ville spara några kronor. Vilket blev tvärt om!

2 månader efter installationen gick handtaget sönder. Jag bytte handtag för att en tid senare åter uppleva samma problem igen och ytterligare ett byte.

Första gången hade jag en genomgående pinne mellan handtagen vilket är fel. Det blev jag upplyst om när jag köpte nytt handtag och att göra som installations videon Visar. Med två pinnar från varsit håll.
Vilken idiot man är tänkte jag och gjorde "rätt" vid bytet av handtaget, trodde jag i alla fall.

3 månader senare samma problem. Nu surna jag ur och fräste över vilket skit lås det var, till en kompis som är låssmed. Han skrattade och sa:
-Tänk om ni amatörer lät en låssmed installera istället för att göra fel.

Jag blev mer sur för jag trodde naturligt vis jag gjort rätt vid bytet.

Men kompisen kom förbi och mycket riktigt jag hade gjort fel igen. Dena gång hade jag haft skåran på pinnen mot låset vilket gjorde att bara den yttre kanten på handtaget greppade pinnen. Och där är den inte soliD. Så nu tog han fram en längre pinne, vände den rätt och satte dit nya handtaget. Sen flinade han och frågade hur mycket jag vägde?
- Runt 80kg sa jag.
Han bad mig hänga på handtaget med hela min tyngd och det höll av min förvåning.

Han klappa mig på axeln och sa:
-Nästa gång du ska installera ett lås ring mig så fixar jag det på rätt sätt istället för att det ska kosta 2k extra innan det blir rätt. Blir nog bättre för ditt blodtryck också. Nu får du pröjsa med en kopp kaffe i alla fall.

Kan skratta nu efteråt då han har helt rätt i det.
Självklart hade jag kanske kunnat göra rätt från början. Men när man egentligen inte är intresserad och inte är super pepp på att skruva lås. Då är det lätt att det blir fel.

Det var den korta versionen av historien. Men ja hos mig var det skit bakom spakarna men busenkelt när man vet hur det ska göras. Gör man inte rätt så håller det helt enkelt inte då pinnen inte går tillräckligt långt in i handtaget. Hoppas någon annan läser detta vid liknande problem och gör rätt från början istället för att göra som jag.
 
  • Svart pennliknande föremål med skadad metallspets, ligger på en mörk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
SalcinE och 1 till
  • Laddar…
Det vanligaste felet när handtaget brister är att det använts en för kort tryckespinne vid installationen, en tryckespinne i rätt längd stadgar upp trycket.
Det är viktigt att installationen blir korrekt utförd.
Med Yale doorman L3 ser jag att vissa mäter längden utan att ha enheten på plats eller att tryckepinnen inte styrt in i låshusets tryckesroddare och då blir det problem.
Nästa gång skulle du förmodligen göra allt rätt då du vet vad som blev fel.
Instruktion för att välja rätt längd på en fyrkantsspindel för låshus, inklusive bild på mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktioner för montering av fjäder i handtag; klickljud indikerar korrekt montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.