Då jag vet att jag blir sågad vid knäna, skjuten och lämnad vid vägkanten så kör jag ändå!

Kan denna motor y/d startas?
motor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och när den är i D-läge ser det då ut såhär i kopplingshuset i motorn?
ydstart.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Fiddo
 
Den kan du Y/D-starta, men din inkoppling får du nog förklara lite bättre.
 
D-koppling:

Uttagsmarkning_enhast_D.gif
 
Med en Y-D start tar man bort alla bleck och det går 6 trådar till Y-Dstarten (+skyddsjord)

Y-D starten sköter om att koppla om mellan Y och D.
Matningen går till starten, inte direkt till motorn.

Protte
 
Jag vet ju hur en Y ser ut
o-o-o
o o o


Och hrur en D ser ut
o o o
| | |
o o o

Och i en Y/d start så växlar ju kontaktorerna (i detta fall en mekanisk brytare) mellan de två lägena...
Men vad jag funderar på är om L1 möter L1, eller om L1 möter L2 i kopplingshuset... Får ursäkta för dålig förklaring då jag inte är i branchen... Eller är jag helt ute och cyklar...

L2 L3 L1
| | |
L1 L2 L3
(Den nedre "matningen")

Och visst går matningen in i starten först.
 
För det är så jag tolkar denna bilden:
yd.jpg
 
Redigerat:
För att förklara hur jag tänker med bilden:
U1 - L1
V1 - L2
W1 - L3

U2 - L3
W2 - L2
V2 - L1
 
Alla asynkrona trefas motorer går att y/d starta men kanske inte med just det svenska nätet 230/400v

Din motor är specad 380V/660V (D400V/Y690V enligt ny standard)
Vilket den ska vara för att kunna y/d startas i det svenska nätet 230/400v

Plintm%u00E4rkning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du kollar på den översta plinten (Bild1) så ser du hur lindningarna ligger i motorn.


Om det ligger enligt bilden så ansluts motorn enligt följande:

Översta raden:
L1 - L2 - L3

Nedre raden:
L1 - L2 - L3



i Y läge är U2, V2, W2 kortslutna med varandra

I D läge ligger mitt för varandra men varje lindning får olika faser.
Lindning U får L1 och L2
Lindning V får L2 och L3
Lindning W får L3 och L1



Hade din motor varit specad 220V/380V (230V/400V enlig ny standard)
hade du bara kunnat använt en y/d start i ett nät med 120V/230V Altså 230v mellan faserna och 120V mellan Fas och Nolla
 
Redigerat:
  • Gilla
Penne och 2 till
  • Laddar…
Aha! Då förstår jag Jiiwas... Strålande!
Då var det som jag trodde fast jag missat hur lidningarna låg i motorn. Jag tackar och bockar.
 
Varsågod.
 
Varför ska den Y/D startas?
 
  • Gilla
händige harry
  • Laddar…
För att jag inte har säkringar stora nog för direktstart.
 
Vad driver motorn för något ?? Den måste orka o starta Y -kopplad.

I vissa fall kan dekompresion av t.ex en kompressor vara en bättre startmetod.
 
Redigerat:
Den driver en stor fläkt för att torka spannmål...
 
Normalt sett får man bara direktstarta motorer upp till och med 5,5kW/7,5HK om du inte har egen transformator. Undantaget är industrier där man även mäter och betalar för Reaktiv effekt (kVAr)

Ifall man vill direktstarta en motor på 11kW som Fiddos motor är på så behövs minst 50A gängsäkring. Eftersom det är en fläkt kommer det att gå tungt precis i starten då den börjar flytta på luften. Då kan man även behöva strypa luftflödet till fläkten för att inte säkringarna ska gå.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.