Det var ett tag sedan jag höll på med detta så jag behöver lite tips.
Jag har en 4kW elmotor som driver en liten spannmålskross, den är idag y/d startad men y/d starten är kass.

Borde man inte kunna direktstarta en sådan liten motor istället?
Om jag minns rätt så är y/d starten enbart till för att skona nätet men man får samtidigt lägre startmoment på motorn? Har jag rätt?
 
Lite beroende på nätägare, men en 4kW ska inte vara några problem att direkstarta.
 
Du skulle kunna direktstarta 4 kw ja, men vad har du för säkringar?
Du skall ha 20A för direktstart vid 4 kw.

har du remmar på motorn eller är det direktaxel?
 
Tror elbolagens gräns (i alla fall förr i tiden) ligger på 4kW för direktstart? Är nog litet problem nu då elnäten är mycket bättre..
 
Ja den är ju remdriven och den kopplas in via 16A handske så det kanske är lite på gränsen.

Men det kan ju inte vara farligt att prova, det värsta som kan hända är väl att motorskyddet löser eller att säkringen går.
 
Det finns tillfällen då man vill begränsa startmomentet. Om det är en maskin med stor svängmassa så skonar man transmissionen genom att minska på startmomentet.

Erik
 
vedeldaren skrev:
Ja den är ju remdriven och den kopplas in via 16A handske så det kanske är lite på gränsen.

Men det kan ju inte vara farligt att prova, det värsta som kan hända är väl att motorskyddet löser eller att säkringen går.
Stoppar stannar den mycket?
Vad har du för huvudsäkringar?
2,5 kvadrat mm räcker INTE till 20A dock, tänk på de.

Installera en Mjukstart för ~150-200€ (vet inte vad det blir i kronor) så slipper du
deminsonera om kablar, säkrinar och dyligt.
 
Problemet med krossar är om dom inte är tomma mellan valsarna när dom startar, då är Y/D starten ingen hjälp. Ibland ligger det nått korn kvar och då startar den inte.
Är den väl igång så funkar det bra.
 
ELFA Mjukstartare, RSHR, RSHR4012BV21 ca 2.000 spänn så sparar du både maskin, elnät och säkringar!
 
El-Mange skrev:
Du skulle kunna direktstarta 4 kw ja, men vad har du för säkringar?
Du skall ha 20A för direktstart vid 4 kw.

har du remmar på motorn eller är det direktaxel?
Jag har en hydraulisk vedklyv, kolvpump och 4kW motor, den direktstartar utan vidare på 16A säkringar.
Om jag har för högt tryck inställt och glömmer att skruva ner det innan start löser säkringarna.
 
Det får nog bli en ny Y/D-start ändå, en mjukstartare är ju helt ok men den blir betydligt dyrare än en Y/D start.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.