en vattenpump är märkt 4kw 400V Y / 690V D
är det y-koppling som gäller??
 
Ja, ta det som passar bäst. Spelar ingen roll.
 
ok, tack! :)
 
Ja, Y-koppling gäller (om du inte har 690V i ledningarna vill säga, men det tror jag knappast)
 
Eftersom att motorn ligger på 4 kW så får den väl inte direktstartas utan den måste startas med t.ex. Y/D-start eller mjukstart?

(Den högsta tillåtna effekten för direktstart kan skilja sig mellan elleverantörer, men jag har för mig att den brukar ligga runt 3-4 kW.)

//Patrik
 
bloulp skrev:
en vattenpump är märkt 4kw 400V Y / 690V D
är det y-koppling som gäller??
ska den direkt-startas så ska den väl d-kopplas
den kan ju även y-d startas

rätta mig om jag har fel
mvh Andreas
 
Andreas28 skrev:
ska den direkt-startas så ska den väl d-kopplas
den kan ju även y-d startas

rätta mig om jag har fel
mvh Andreas
Direktstart i 230/400V-system = D-koppling om motorn är märkt 400V D / 690V Y
Ja, den kan Y/D-startas
 
bloulp skrev:
en vattenpump är märkt 4kw 400V Y / 690V D
är det y-koppling som gäller??
Du menar väl 400V D / 690V Y, såg nu detta lilla skrivfel, men man borde ju veta bättre. :surprised:

Givetvis ska motorn kopplas D
 
Är det inte med >5kW man ej får direktstarta? Eller kanske >4kW ?
 
har tänkt att köra den med frekv.omf.
spelar det nån roll hur den är kopplad då?
 
Vad är det för typ av riktare? Om det är en 1-fas 230V kommer det inte att funka så bra, motorn kommer att bli väldigt klen (du kommer ju att få ut max 230V). Du måste ha en 3-fasriktare 400V (finns 2-fas också men det är mindre vanligt) för att det ska fungera som tänkt och motorn ska D-kopplas.
 
omriktaren är 3-fas / 400V
 
Är omriktaren 400V koppla motorn 400V (D i ditt fall).
Se till att läsa av alla värde rätt på motorn och programmera rätt parametrar i din frekvensomformare så lär det funka bra.
Skulle motorn vara märkt både för 50Hz och 60Hz, kan du roa dig med att programmera frekvensomformaren för 60Hz och du kan plocka ut lite mer effekt ur motorn då.
 
FrittDrag_II skrev:
Är omriktaren 400V koppla motorn 400V (D i ditt fall).
Se till att läsa av alla värde rätt på motorn och programmera rätt parametrar i din frekvensomformare så lär det funka bra.
Skulle motorn vara märkt både för 50Hz och 60Hz, kan du roa dig med att programmera frekvensomformaren för 60Hz och du kan plocka ut lite mer effekt ur motorn då.
I stort sett alla motorer går att köra med högre frekvens än märkfrekvensen. Men för att motorn ska ge max vrid vid >50Hz måste riktaren öka utspänningen i motsvarande grad, vilket ju inte går så värst mycket till. Däremot finns ett annat trick om man har en 400V-riktare och vill kräma ut mer effekt ur en motor än vad den är stämplad för: kör en 230D/400Y-motor på D-läget och ställ in riktaren på en 230V-motor, då kan man köra motorn med fullt vrid upp till c:a √3*50Hz. Vanligt att maskinbyggare gör så för att spara pengar på motorinköp, men motorns lager slits ju hårdare givetvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.