Håller på med inbyggnad av en veranda, ca 2x4,5 m, där det blir krypgrund. Träbjälklag 45x220. Resten av huset har källare så bara den nya delen som får krypgrund. En bild från pågjutning av muren kan illustrera hur det ser ut (jordhögen ska förstås bort):

Nygrundad veranda med oskyddade isoleringsblock och nypågjuten mur i ett bostadshus trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderar nu lite på hur jag ska göra trossbotten. En tanke jag har är att sätta 50 mm spåntad XPS 200 på undersidan av bjälklaget, spikad i reglarna med spikbricka. Utöver bidrag till isolering och skydd mot köldbryggor ska skivorna alltså bära bjälklagsisoleringen i form av cellulosa. Jag inser att skyddet mot genomtrampning inte blir toppen men finns det någon nackdel med en sådan lösning i övrigt?
 
Inga protester, då tror jag att jag provar det :)
 
Bernieberg skrev:
Inga protester, då tror jag att jag provar det :)
Jag har det under ett av mina golv, tycker att det fungerar utmärkt, både som extra isolering och trossbotten. Nu, några år senare, ser det fortfarande ut som när det var nytt. Men om du har gott om möss så är det inget som hindrar dem att lätt knapra igenom skivan och bygga bo. Jag har en musfri krypgrund. :)
 
Tack för inputen, lyckograbben. För hålla utkik efter gnag då och i värsta fall åtgärda det underifrån om det blir aktuellt
 
Åbacka skrev:
Jag monterade markskiva av stenull som trossbotten. Fick klartecken på denna lösning av Isover, även om det var lite bökigt då de måste fästas underifrån. [länk]
Aha, det kan ju också vara ett bra alternativ. Även med XPS har jag tänkt montera underfrån och utnyttja att skivorna är spåntande så att jag kan skarva mitt i ett fack. Lite bök att ligga på rygg men skönt att slippa mecka med bärlister och att passa till bitar i ett cc300-bjälklag.
 
Bernieberg skrev:
Aha, det kan ju också vara ett bra alternativ. Även med XPS har jag tänkt montera underfrån och utnyttja att skivorna är spåntande så att jag kan skarva mitt i ett fack. Lite bök att ligga på rygg men skönt att slippa mecka med bärlister och att passa till bitar i ett cc300-bjälklag.
Nackdelen med markskivor är dock tyngden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.