Vad tycker ni om denna Xlent trallen? G4-1/G4-2 sortering… värre än budgettrallen på Byggmax och Hornbach..


Är jag kräsen eller förvänta jag mig för mycket.. tycker inte den håller det den lovar

köpte 2000 meter, allt ser lika dant ut..
 
  • Trädäck med synliga skruvar och lätt slitage, i dagsljus, med en rosa tejpbit och en skosnibb.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nya trätrallar på en utomhusveranda i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två trätrallar med texten "Den finaste svenska trallen kallar vi Xlent" mot en bakgrund av skog och solstrålar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två staplade träplankor i närbild med synlig ådring, jämförande olika tålighet och växthastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en mörkbrun, tätväxt träplanka med synliga årsringar, med suddig bakgrund av trämaterial på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är iaf skillnaden på de två sorter jag jämförde. Xlent är långsamväxande från Norrland och den andra (minns ej vilken, 2 år sedan nu) snabbväxande. Jag köpte 2000m xlent och har ej ångrat det då den är extremt tålig och lättskött pga att den är så tätväxt. Om du menar kvistarna så tycker jag det är snyggt, men det är ju en smakfråga. Jag fick kassera väldigt lite.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Vad är du missnöjd med?

Jag tycker det ser bra ut och din trall är definitivt jämnare och har högre lägstanivå än den jag plockade ur Beijers standardtrall för nått år sedan, även den var av norrländska träd men hur långsamtväxande vet jag inte. Definitivt långsammare än ovans exempel i alla fall :)
 
Oklart vad du är missnöjd men köpte du och ja trallen själv?
Tycker det ser rakt och fint, obefintlig breddskillnad vid skarvar samt en del kvistar som jag gissar är ofrånkomligt. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Oklart vad du är missnöjd men köpte du och ja trallen själv?
Tycker det ser rakt och fint, obefintlig breddskillnad vid skarvar samt en del kvistar som jag gissar är ofrånkomligt. (y)


Väldigt stora och många kvistar, fått för mig g4-1/g4-2 sortering ska va mindre men återigen kan va jag som är kräsen
 
Rickard.
S Stefan Bengt skrev:
Väldigt stora och många kvistar, fått för mig g4-1/g4-2 sortering ska va mindre men återigen kan va jag som är kräsen
Olika klasser av träplankor i furu och gran med varierande kvistmängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan inte alla klasser och sånt och vill inte nörda ner mig i det nu men g4-1 är långt ifrån kvistfritt.
 
Jag har svårt att se att långsamtväxande har färre kvistar. Borde det inte snarare bli tvärt om? Svårt att få fram träd utan kvistar, hur ska solljuset tas tillvara för trädet? Understa stocken brukar ju vara färre kvistar men den använder man ju knappast till trall utan till finare saker.
 
M Marsman80 skrev:
Jag har svårt att se att långsamtväxande har färre kvistar. Borde det inte snarare bli tvärt om? Svårt att få fram träd utan kvistar, hur ska solljuset tas tillvara för trädet? Understa stocken brukar ju vara färre kvistar men den använder man ju knappast till trall utan till finare saker.
ingen aning, är xl-bygg som säger deras trall är G4-1 och en del av g4-2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.