Hej. Vi har en wg791e som börjat bete sig underligt.
Det började med att jag hittade den utanför begränsningstråden vid flera tillfällen. Den såg ut att ha backat ut och fastnat på olika ställen.

Senare, efter att ha kört fast i ett äpple och fått felmeddelande motorblock, började den helt sonika att snurra, som den gör när den kommer till tråden, och sedan backa, som den krockat. Så håller den mest på nu. Snurrar ungefär ett varv, sen backar en halvmeter, och sen snurrar igen, om och om. Troligtvis är det så här den lyckats backa sig utanför tråden även tidigare.

Efter en lång stund, om den inte kör fast, får den felmeddelande motorblock igen. Sätter jag den på laddning kommer den köra igång nästa schemastart, och då kör den fint en stund. Samma om jag bollar felmeddelandet och startar manuellt.
En gissning är att problemen uppstår på ett visst avstånd från stationen eller eventuellt tråden.

Det ska tilläggas att roboten ofta stänger av när den kommit hem för att ladda, och detta gjorde den även innan ovanstående problem uppstod.

Den är 6-7 år gammal och kör på originalbatteriet.

Min gissning är att antingen batteriet eller slingan orsakar problemen. Kan jag ta reda på detta på något vis utan att investera dyrt?
Vad kan det annars vara?
Dags för ny robot, eller går det att fixa?
 
Kolla slingan är ganska enkelt. Förmodligen har du lite slingkabel över. Använd den för att göra en liten tillfällig slinga och se vad som händer. Kolla också trådarna till frontsensorn vilka har en tendens att gå av efter en tid. Vet inte om knappcellsbatteriet på moderkortet kan orsaka dessa problem men det brukar behöva bytas efter 6-8 år.
Att roboten stannar i laddstationen och inte laddar fixade jag med annan mjukvara.
 
G Ganntrader skrev:
Kolla slingan är ganska enkelt. Förmodligen har du lite slingkabel över. Använd den för att göra en liten tillfällig slinga och se vad som händer. Kolla också trådarna till frontsensorn vilka har en tendens att gå av efter en tid. Vet inte om knappcellsbatteriet på moderkortet kan orsaka dessa problem men det brukar behöva bytas efter 6-8 år.
Att roboten stannar i laddstationen och inte laddar fixade jag med annan mjukvara.
Testade med annan kabel idag. Ca 10m2 som först funkade fint. Så jag plockade upp och felsökte gamla slingan. Hittade 3 seriösa skador så de skarvades om. Tyvärr hjälpte det ingenting.

Så jag prövade med den andra tråden igen och nu fick jag problem även med denna.

Roboten backar ut och påbörjar sitt klippande, men bara ett par sekunder senare sänker den farten och tillslut stannar den, piper tre gånger och påbörjar sin backa/snurra-rutin.

Vet nån om man kan köra klipparen i en slinga från annat märke? Alltså ställa klipparen i grannens trädgård, som har stiga eller gardena, och kolla om den hittar runt där?
 
För att kolla frontsensorn kan du trycka på knapp ”2” för att gå in i interfacet för diagnoser och se om klipparen visar att någon av frontsensorerna inte fungerar.
Vet inte om du kan flytta klipparen till tomt med annan klippare men inget kan ju gå sönder så det är nog riskfritt att testa.
 
G Ganntrader skrev:
För att kolla frontsensorn kan du trycka på knapp ”2” för att gå in i interfacet för diagnoser och se om klipparen visar att någon av frontsensorerna inte fungerar.
Vet inte om du kan flytta klipparen till tomt med annan klippare men inget kan ju gå sönder så det är nog riskfritt att testa.
Jag hittade till diagnostiken igår och en frontsensor växlar mellan x och fungerande. Detta lär ju vara orsaken till mina problem.

Vet nån var man kan få tag i en frontsensor till bra pris? Det lär bli ny klippare nästa säsong men det kan ju va skönt att ha nått säsongen ut...
 
G Ganntrader skrev:
Det behöver inte bero på att fronsensorn är trasig. Det kan bero på kabelbrott. Kolla kablarna som går till sensorn det är inte ovanligt att någon glappar eller är av.

Annars finns sensor att köpa här:
[länk]
Jag har kollat slingan samt kört med testslinga och fått varierande resultat. Antar att nån kabel till vänster sensor glappar. Ska kolla om jag kan hitta kabelbrott och löda i första hand.
Tack för länken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.