H
Hej experter! Har en trång passage som är ca 1x4 meter. Inser att den är för trång för att kunna klippas med roboten, men fick tipset från en kompis att istället låta roboten kantklippa i denna passage. Har ställt in zoner, vilket då innebär att passagen klipps på väg till och från zon. Min fråga; hur nära varandra kan gränstrådarna vara varandra utan att maskinen tror sig vara utanför arbetsområdet?
 
Henrik Carlsson skrev:
Hej experter! Har en trång passage som är ca 1x4 meter. Inser att den är för trång för att kunna klippas med roboten, men fick tipset från en kompis att istället låta roboten kantklippa i denna passage. Har ställt in zoner, vilket då innebär att passagen klipps på väg till och från zon. Min fråga; hur nära varandra kan gränstrådarna vara varandra utan att maskinen tror sig vara utanför arbetsområdet?
Vilken worx har du? Beror ju lite på storleken på din robot. ;)
 
H
Oops, missade det! Det är en Landroid M 800.
 
peternicklas
Finns en test på Youtube där trådarna är runt 60 cm. från varandra och då klipper den även i området. Har du kantsten på en av sidorna så klarar den det. Om du bara ska följa tråden så borde det gå med runt 40 cm. då klipparen i sig är smal.
 
Jag har en 792 som är store (1500kvm) har en passage mellan två gräsmattor och där ligger trådarna med 30cm imellan, detta funkar bra om den bara skall passera. Alltså när den följer tråden till Zon 2 och när den skall tillbaka till laddaren. Problemet kan dock uppstå om den råkar hitta in mellan trådarna när den klipper, då är det för trångt och den villar bort sig. Frågan är om man kan stänga till passage så den inte hittar in där av misstag.
 
H
peternicklas skrev:
Finns en test på Youtube där trådarna är runt 60 cm. från varandra och då klipper den även i området. Har du kantsten på en av sidorna så klarar den det. Om du bara ska följa tråden så borde det gå med runt 40 cm. då klipparen i sig är smal.
Stoooort tack! Detta ska nu testas!!
 
H
Tack, henced! När trådarna är så nära som 30 cm, ja då villar den tyvärr bort sig. En lösning med att stänga av till passagen hade varit toppen!!! Den som har tips på hur man gör detta ska jag belöna med ett virtuellt nobelpris! :)
 
peternicklas
Henrik Carlsson skrev:
Tack, henced! När trådarna är så nära som 30 cm, ja då villar den tyvärr bort sig. En lösning med att stänga av till passagen hade varit toppen!!! Den som har tips på hur man gör detta ska jag belöna med ett virtuellt nobelpris! :)
Ska finns i någon av Landroidtrådarna. I stället för att göra ett direkt 90 graders hörn, så drogs hörnan ut et bit och formade en liten kil. Vet ej om det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.