Har varit nöjd med min Worx gräsklipparrobbot. Den var väl lite förliten, men har fungerat. Har den krånglat så har det varit mitt slarv med avstånd till hinder, glömt starta den eller så.

Men nu gör den piruetter mitt på gräsmattan, ändrar riktning och en dag stod den ute på gatan där det stannat 2m från tomten.

Det vart lite oxiderat på ena begränsningskabeln där den ansluts i laddarens snabbkoppling, så jag kortade av kabeln en bit. Hjälpte ej.

Den har fungerat fint i 5 år, och nu detta?
Några tips?
Grannarna har samma robotar som tidigare.
 
Grannarna kanske har flyttat sin avgränsningskabel?
Det du beskriver har hänt min Landroid.
Avstånd skall vara 5 m.
Knepigt läge. Man vill inte göra sig till ovän med grannarna.
Jag flyttade min avgränsningskabel 2 meter längre in på min tomt.
Nu funkar det som det ska.
 
Kan också vara frontsensorn som lagt av.
 
Jag misstänker batteriet.
Nu går den inte alls. Problem med laddningen. Får väl plocka ut och mäta batteriet.
Fast det kan väl lika gärna vara laddsrstionen. Den driver ju begränsningskabeln.

Jag har iofs flyttat min begränsningskabel lite närmre grannens Husqvarna Automower. Tänkte inte på det. Några meter ligger nu 30cm närmre. Hur långt avstånd behöver det vara?
 
Min betedde sig likadant i sommar, den gjorde små svängar och piruetter mitt på gräsmattan och körde utanför slingan. Det var frontsensorn så efter byte så fungerade den normalt igen.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Klipparen blev att galnare. Det visade sig vara kablarna till sensorerna i fronten. De var svårt att få tag i nya så jag lagade kablarna.

Lagad och löddad kabelskarv på robotgräsklipparens undersida, med synlig sprucken kabel vid röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde ett nytt yttre kabelhölje av vulktejp. Klippte bort kontaktstycket med stift/hylsor som var oxiderade. Behöll en kort bit gammal kabel för att behålla färgkodningen. Gjorde ett misslyckat försök att behålla kontakterna men även de var oxiderade. Därav dubbla lödda skarvar i fall man skulle vilja löda isär igen. De nya kablarna var ju svarta. (Fast nya…de nya kablarna är äldre än robotklipparen från 2015)…:cool:

Vid den röda pilen ser man den del av kabeln som finns synlig på robotens undersida. Dålig kvalité gör att den blir hård och spricker. Sen oxiderar ledaren av.
Reparerade sensorledningar på en robotklippare med vulktejp och lödda skarvar, markerad med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trådarna går vidare in till sensorerna och luckorna för laddningen.
Öppnad sensorbox från en robotklippare med synliga ledningar och fjädrar, samt lagad kabel markerad med röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit: Lite sen med uppdateringen, men eftersom reservdelen tycktes vara slut i lager och modellen är gammal så blir det extra intressant att bara byta kablarna som åldrats och gått sönder…
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.