Jag var ute igår och satte ut öar runt träden då "puckot" har börjat klättra i träd helt plötsligt...
Nu idag ser jag att han skyr en av öarna som pesten och vill inte vända vid kabeln utan 60-80 cm utanför så jag var tvungen att testa från olika håll. Samma resultat. Däremot är det helt okej att följa begränsningskabeln hem till laddstationen och den ligger 50 cm ifrån ön...
Varför gör den såhär?
Jag är förbryllad minst sagt. Det jag gjorde i övrigt var att lägga kabeln närmare buskage och husvägg och det var lite jobbigt de första tre gångerna jag skickade hem den längs slingan för att trimma rent och hitta nya fångstgropar att fylla igen.
Men ön runt äppelträdet är tydligen sjukt läskigt...
 
Ett vanligt misstag när man gör kabeldragning till en ö är att kabeln "korsas" på vägen ut till ö:n.
 
E etompau skrev:
Ett vanligt misstag när man gör kabeldragning till en ö är att kabeln "korsas" på vägen ut till ö:n.
Definera korsas? Trådarna är lagda i ett skuret spår från kanttråden in till öarna.
Får de inte tvinnas, får de inte kramas lite eller vad? Jag kan lägga dem i separata spår om det hjälper?
Det är tre öar totalt varav en gör att den vänder 60 cm ifrån. En går den fram till tråden på och den tredje vänder den vid en dm ifrån märkte jag nu.
 
Skiss jämför korrekt vs felaktig installation av rörsystem, märkta med "OK" och "NOK".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.