Hej!
Har en ny 791:a
Har problem med ett område på gräsmattan.. Det är en smalt område på 4m som lutar Max 20 grader.
När min Worx ska vända tillbaka så åker den ju på skrå.. Pga lutningen börjar den vrida sig neråt och när den väl kommer till gränstråden väljer den ALLTID att svänga åt vänster..
Innebörden är att Worxen fastnar i detta områden då den går i cirklar..
Var för är den så ointelligent att den aldrig svänger åt höger?
Enormt tröttsamt.. Vad kan man göra.. Lutning på 20 grader ska ju inte vara ngt problem.....
 
Ett (inte så snyggt) alternativ skulle kunna vara att lutningskompensera den. Istället för att kalibrera den på en helt plan yta, luta den ett par grader i sidled när du nollställer, beroende på vilket håll du vill att den drar. Tanken är att den ska kunna passera området utan att vika ner för mycket. Följden blir dock att den kanske inte går så rakt sedan.

Grundinställd tenderar den att dra sig åt vänster när den är ute. Vanligt är att man kalibrerar den genom att lyfta vänsterdäcket 2-3 grader. För att komma åt diagnosticsmenyn, tryck 2. Håll sedan inne 5 i några sekunder till siffrorna till vänster säger 0. I monstertråden på 280 sidor finns mer detaljer och utförligare instruktioner :)

Ett annat alternativ skulle kunna vara att placera något i området, alternativt göra en liten ö, som gör att cirkelmönstret bryts när den krockar/studsar på den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jurka
  • Laddar…
Ok tack. Detta var lite överkurs men jag ska testa. Hur har du kommit på detta?
 
Vidare. Dessutom har min Worx en enorm förkärlek att alltid vilja klippa på denna kritiska yta. Har försökt mig på att Zonindela och tilldela ytan Max 10% av klipptiden. Tycker dock att instruktionen för Zonindelningen är smått obegriplig. När jag ska programmera ska den följa gränstråden( hela varvet runt tomten antar jag) och man ska då stoppa/-ange zon samt notera avstånd löpande.
Min klippare följer gränstråden till en börja men efter jag tryck stop och Zon2 så följer den inte gränstråden längre. Den börjar klippa. Gör väl fel,trots att jag tror att jag följer instruktionen.

Finns det någon bättre/tydligare instruktion än den som medföljer maskinen?
 
Redigerat:
Du skall bara ange hur många meter roboten skall följa tråden för att komma in i respektive zon.
Sen får man försöka uppskatta i % hur stor varje zon blir.
 
Ok tack!

Jag stegade upp avståndet och matade sen in Zon och avstånd i maskinen. Hoppas det funkar.
Som jag läste instruktionen trodde jag att maskinen skulle följa tråden hela vägen och att jag löpande stannade den och angav Zon.
 
Det har funkat hos mig, tänk bara på att zon 1 dvs den zon som laddstationen befinner sig i alltid skall vara satt till 1m.
 
  • Gilla
Jurka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.