Eller kanske nån som känner igenom dom under något annat märke? Letar rikt och planhyvlar, helst skulle jag vilja fynda nån gammal gjutjärnsbest men har inte haft tur med den bugdet jag har. Så nu funderar jag ifall man borde gå modern kombimaskin, kanske bättre med tanke mitt garages storlek (18.5 kvadrat i rummet jag har till verkstad). Hittade en gammal jonsered rikthyvel men den var 500 euros, och då saknas en planhyvel ändå.

Första moderna maskinen jag hittae kallas WoodTec, finska sida, men bilden är väl den viktigaste för att identifiera den ifall den har något annat namn i sverige:
http://www.ikh.fi/Tekniset_koneet_j...t_metallin_ja_puun_tyosto#!199_199kt_tid11641

Zippern hittar man ofta på tyska sidor och ibland i Finland. Denna modell är i samma storleksklass som woodtec ovan:
http://www.steinershopping.de/zippe...rce=Idealo&utm_medium=CPC&utm_campaign=Idealo

Och en lite större en för 489+frakt, kanske den är bättre att sikta på då den tar 30cm istället för 20cm men hur ofta behöver man den extra kapaciteten?
http://www.plus.de/Zipper-ZI-HB305-...SM_811_1397827000&rc=PLUS-PW6A-2208&rp=469,01

Jag är också lite skeptisk emot aluminium, hörde om en som nötte sin rikthyvel så den inte längre var plan, räckte till ett endaste projekt (båtbygge, körde mkt gran igenom den). Kan det förebyggas på något vis? Har själv mycket gran och furu att tillgå.
 
OK de märkerna var förmodligen helt okända. Nå, jag blev erbjuden att köpa denna rikt och plan hyvel kombo modell äldre och mindre. Någon som har några kommentarer eller kan identifiera märket? Är det gjutjärn eller alubord, ser rostigt ut på ställen så det indikerar ju järn, men toppen ser ganska likt ut aluminium tycker jag, men jag är ingen expert i metallurgi.

100euro eller 900kr nånting vill säljaren ha, skyddet är ju utbytt mot ett plaströr... Men om den är gjutjärn och funkar så har den ju en 3-fas motor så kanske inte ett dåligt val, åtminståne för några år tills man kan få något bättre?

cl12ytH.jpg

Lw7kmR1.jpg

JRN7QzA.jpg

Jrog0Ir.jpg
 
Jag hade nog passat på det där renoveringsobjektet, gjutjärn eller ej. Finns många som kört hyvlar med alubord I många år utan att nöta ner dom. Jag hade försökt leta upp en emcorex B20 eller Inca (gärna den med lite längre bord), båda med gjutna alubord, gamla beprövade maskiner där det finns reservdelar att tillgå.

Den här tex ser fin ut, brukar dock gå att hitta billigare om man har lite tålamod. http://www.blocket.se/alvsborg/Hyvelmaskin_och_gasolbehallare_m__tillbehor_55692520.htm?ca=23_11&w=3
 
Jag har nu blivit avrådd från alubord av en snickare som brukar ge mig råd och tips. Hans farbor nötte ner en liten kombimaskin med alubord på ett enda projekt genom att hyvla mkt gran, vars sågspån är ganska hårt på alubord.

Jag har nog en stark preferens för gjutjärn, helst skulle jag köpt denna maskin som kan fås för <4000:- men utrymmet i verkstan kommer att lida då, och då behövs fortfarande en planhyvel:
GkvUmiZ.jpg
 
Den här Stenbergsmodellen dyker också upp på annonssidor emellanåt, gjutjärn och lite bättre anpassad storlek för 18.5 kvadrat verkstad. 2900:- och den ser ut att vara I bra skick, nästan så man blir sugen...

http://www.kalmartorget.se/annons/809293/hyvel

Kan du (grannarna) stå ut med oväsen är det väl inget fel med en separate planhyvel av lunchbox modell, snarare än fördel då du slipper besväret att växla från rikt- till plan.

edit. Blev visst samma länk 2ggr
 
Som tur är bor vi lite glesare så grannarna borde inte höra något om jag har dörren stängd. Den där stenbergaren är också fin, fast frakten till finland kan bli dyr.
 
Fick reda på att en där lilla maskinen var en Emco annars. Gjutjärnsbord under och alu ovanpå. Lär va kvalitét så jag tror jag tar den så har jagn en liten maskin i några år iallafall, kan säkert ha nytta av den fast jag skaffar en större.
 
Jag är ganska säker på att den är "löskopplad" från en emco star kombimaskin isåfall men det spelar väl mindre roll. Har den matning för planhyvling?
 
Fick hem maskinen idag men motorn så trippar jordfelsbrytaren efter några sekunder. Jag undrar om lagren är slut i hyveln eller motorn, för det kändes snabbt varmt, typ ljummet, eller både och. Säljaren påstod att den funkade fint för honom, fick nu inte intrycket att han eller hans familj var skojare, bjöd t.om. på kaffe & tårta. Nån föreslog att kanske i äldre hus så finns inte jordfelsbrytare så den har förmodligen funkat för honom, ja tills något börjat brinna iaf.

Annars är kuttern och knivarna monterade på hyveln så att dom går motsols, vilket ju är annorlunda från alla exempel jag sett. Brukar det vara så eller kan man flytta om dom? Jag antar motorn kan kopplas så den går mot eller medsols.

Var annars en 2kw nånting 3-fas motor av märket Strömberg (finskt.), 380V:
68f9Tkil.jpg
 
Dra ut kontakten och öppna locket på "kopplingsboxen" på motorn. Notera hur allt är anslutet, ta eventuell ett foto. Gör sedan det samma med CEE-donet i andra änden av kabeln. Inte otroligt att något är knaskopplat.
 
DennisCA skrev:
Fick hem maskinen idag men motorn så trippar jordfelsbrytaren efter några sekunder. Jag undrar om lagren är slut i hyveln eller motorn, för det kändes snabbt varmt, typ ljummet, eller både och. Säljaren påstod att den funkade fint för honom, fick nu inte intrycket att han eller hans familj var skojare, bjöd t.om. på kaffe & tårta. Nån föreslog att kanske i äldre hus så finns inte jordfelsbrytare så den har förmodligen funkat för honom, ja tills något börjat brinna iaf.

Annars är kuttern och knivarna monterade på hyveln så att dom går motsols, vilket ju är annorlunda från alla exempel jag sett. Brukar det vara så eller kan man flytta om dom? Jag antar motorn kan kopplas så den går mot eller medsols.

Var annars en 2kw nånting 3-fas motor av märket Strömberg (finskt.), 380V:
[bild]
Kan du visa bild på kuttern? Låter knepigt. Akta dig för att köra den åt fel håll, vissa system för att hålla fast stålen gillar ej det o rätt vad det är så har du ett stål löst.
 
Försökte ta några bilder i morse, hela kuttern verkar omvänd i mina ögon, vet inte hur och varför det blivit så.

15068175879_4afd014670_b.jpg

15068176519_69b4023fe8_b.jpg

Funderar på att byta lager i maskinen och kanske motorn i ett proaktivt syfte. Rosten måste åtgärdas också, funderar ifall elektrolys är den bästa lösningen för kuttern och planbordet.
 
Den är gjord att gå tvärtom, som jag skrev ovan är den utbruten från en tidig modell av emco star kombimaskin och kollar man på den verkar hyveln vara tvärtom. Ex här där dom använder maskinen till planhyvling, dom matar in plankan där man vanligtvis brukar hämta ut den http://youtu.be/ccaX39yF3G0

Edit. Hyveln används också som rikt, runt 3min in i filmen.

Innan du börjar meka med rotationsriktningen bör du tänka på att utmatning blir inmatning på både rikt och plan, borden på planhyveln är inte symmetriska, bordet är längre där man matar in plankan på den där hyveln. Sen måste du kolla att utmatningsbordet för rikten är enkelt att höjdjustera om det ska bli inmatningsbord. Finns det antikickbackfingrar på planhyveln kommer dessa gå på fel håll.....

Låter lättast att lära sig hyvla på fel håll.
 
Redigerat:
Ja om det är den vägen den ska vända så gör det inget, så länge det inte var något hemmajox av tidigare ägare. Jag är ändå vänsterhänt men vant mig att göra saker högerhänt, så nog kan jag väl göra saker den "rätta" vägen sett ut mitt perspektiv :p
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Är det inte byta att byta sida på anhållet, så fungerar den som vanliga hyvlar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.