Noterade förra året att Bauhaus höjt priserna på Wolfcraft tvingar, förr kostade de 169 kr
(EHZ PRO 65 mm x 300 mm art: 3457000). Numera tar de 219 kr för det, de höjde priserna direkt efter att dessa tvingar försvann från Clas Ohlsons sortiment.

Nu har alla mina tvingar pajat, fick visserligen pengarna tillbaka då de har 5 års garanti.
Men eftersom jag gillar dess funktion då de är extremt lätta att hantera jämfört med andra enhandstving så jag började söka runt på nätet.
Hittade bara en säljare på Ebay som sålde dem, samt Rubart.de. Problemet är att det blir dyrt i frakt så man får köpa minst 3-4 st innan det börjar löna sig att köpa från utlandet så nu undrar jag om det finns någon återförsäljare i Sverige som har dessa tvingar till bättre pris än Bauhaus?


Nu lite offtopic:
Känns som att det behövs en egen samlingstråd där man kan fråga efter vart man kan hitta en specifik vara till lägsta pris. Prisjakt, Ebay, Amazon m.fl. i all ära. Ibland hittar man helt enkelt inte.
Vi har samlingstråd för tips om verktyg till bra pris men där tipsar man och inte efterfrågar.
 
Men vänta lite nu.

Du ska köpa en eller två tvingar, tidigare pris 170:-, nu-pris 220:-
Du jagar en besparing på 100:- i bästa fall, det kommer inte ens räcka till frakten inom sverige.
Åk till Bauhaus och handla, är mitt tips, så kan du få nya när de fortsätter att paja ;)
Eller köp ett gäng från tyskland så du har när de börjar paja, för att reklamera dem lär inte löna sig....

Jag håller absolut med om att man ska främja konkurrensen och "belöna" butiker med bra priser med sin lojalitet, men man måste ju tänka på sig själv också ;)
 
  • Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Jo, saken är att jag inte bestämt mig hur många jag ska ha. Ska i alla fall ha minst 2.
Brukar ha det mest för att hålla ihop saker och fixera innan ämnet ska förborras/skruvas ihop. Inte för dess usla presskraft.
Det som jag stör mig på är att Bauhaus höjde priset så fort de försvann från en konkurrents sortiment, vilket innebär att de klarar sig undan deras löfte om att vara billiga och erbjuda prisgaranti. Därför efterfrågar jag någon annan ÅF inom Sverige.
Det handlar ju trots allt om 50 kr påslag på någonting som kostat 169 kr.
Blir det Tyskland så får jag lägga några till eller köpa i samband med något annat.

Hoppades att någon vet om det finns någon ÅF i Sverige, helst Stockholm som har bättre priser än Bauhaus.
 
Redigerat:
Att du väljer bort Bauhaus av nämnda anledning köper jag till 100%. Glöm bara inte att tala om för dem att deras gnidna strategi kostat dem en bra kund ;)
 
Jag har redan en del från Bessey, allt från klassiska skruvtvingar till snabbtvingar. Men som jag påpekade innan så gillar jag Wolfcrafts funktion i och med att det går att backa steglöst med den lilla gula knappen, knappen i sig finns också på Besseys snabbtvingar men där släpper det bara trycket, inte backar steglöst hela vägen som med den aktuella Wolfcraftmodellen.
Det har räddat mig många gånger då jag först tagit fram ämnet och justerat på plats och hållit det med ena handen och sedan tagit tvingen med andra handen. Och då kan man lätt backa för att öka på gapdjupet tills ämnet får plats i tvingen.

Det verkar inte vara så viktig funktion i teorin men i praktiken har det sparat oerhört mycket tid i och med att jag alltid glömmer att anpassa tvingets djup med två händer innan jag tar fram ämnet. Visst går det att anpassa gapdjupet med en hand på Bessey också om man låter en ände tryckas mot någonting, magen, golvet, marken eller något annat samtidigt som man drar iväg handtaget men det är inte lika smidigt som Wolfcraft.

Jag använder alltså inte Wolfcraften för att spänna ihop saker i högt tryck, utan byter då till Bessey eller limknekt efter att ha justerat klart med Wolfcraften.

Till topic, får väl försöka åberopa Bauhaus prisgaranti med länk från Handymanstore. Bauhaus finns trots allt i Malmö :rolleyes:
 
  • Gilla
Monterat
  • Laddar…
End skrev:
Jag har redan en del från Bessey, allt från klassiska skruvtvingar till snabbtvingar. Men som jag påpekade innan så gillar jag Wolfcrafts funktion i och med att det går att backa steglöst med den lilla gula knappen, knappen i sig finns också på Besseys snabbtvingar men där släpper det bara trycket, inte backar steglöst hela vägen som med den aktuella Wolfcraftmodellen.
Det har räddat mig många gånger då jag först tagit fram ämnet och justerat på plats och hållit det med ena handen och sedan tagit tvingen med andra handen. Och då kan man lätt backa för att öka på gapdjupet tills ämnet får plats i tvingen.

Det verkar inte vara så viktig funktion i teorin men i praktiken har det sparat oerhört mycket tid i och med att jag alltid glömmer att anpassa tvingets djup med två händer innan jag tar fram ämnet. Visst går det att anpassa gapdjupet med en hand på Bessey också om man låter en ände tryckas mot någonting, magen, golvet, marken eller något annat samtidigt som man drar iväg handtaget men det är inte lika smidigt som Wolfcraft.

Jag använder alltså inte Wolfcraften för att spänna ihop saker i högt tryck, utan byter då till Bessey eller limknekt efter att ha justerat klart med Wolfcraften.

Till topic, får väl försöka åberopa Bauhaus prisgaranti med länk från Handymanstore. Bauhaus finns trots allt i Malmö :rolleyes:
Bauhaus garanti gäller bestämt bara fysiska butiker som har aktuell vara på lager vid köptillfället, inom typ 10 mils radie, vill jag minnas.

När jag använde det häromsistens räckte det inte ens med en samma dag utskriven annons från websida där lagersaldo framgick, bauhaus skulle ändå ringa butiken och kolla. Efter 10-15 minuter väntande på att de skulle försöka komma fram tröttnade jag och sa att jag struntar i det och åker till den butiken och handlar i stället. Det var ganska stor prissillnad. Då helt plötsligt dög utskriften.
 
Jag köpte mina Wolfcrafttvingar på Hornbach. Jag tror att de är billigare än Bauhaus.
 
Jag har två st av tvingen som det pratas om. första gången jag använde den så blödde det olja? från gummibackarna sedan dess så använder jag dom inte mera och det är nog två år sedan.
Är det någon ting som du End har märkt av. Kanske skall kolla i morgon om dom fortfarande "blöder " när man pressar.

Pär
 
thomasx skrev:
Bauhaus garanti gäller bestämt bara fysiska butiker som har aktuell vara på lager vid köptillfället, inom typ 10 mils radie, vill jag minnas.

När jag använde det häromsistens räckte det inte ens med en samma dag utskriven annons från websida där lagersaldo framgick, bauhaus skulle ändå ringa butiken och kolla. Efter 10-15 minuter väntande på att de skulle försöka komma fram tröttnade jag och sa att jag struntar i det och åker till den butiken och handlar i stället. Det var ganska stor prissillnad. Då helt plötsligt dög utskriften.
Jo, de är lite petiga. Att de är noga med det är nog för att de rapporterar varje prisgarantiärende till marknadsavdelningen eller något sådant så de granskar och eventuellt justerar sina priser. Men det händer bara om det blir alltför många som utnyttjar prisgarantin för en specifik vara.

Det stämmer att det gäller bara fysiska butiker, nu var det ju så att Handymanstore faktiskt har en fysisk butik i Malmö.
Jag finns däremot i Stockholm, men man kan ju köpa en vara hos Bauhaus och returnera varan hos någon annan depå i en annan stad, så jag tänkte prova och se vad de säger om det här i och med att Bauhaus finns i Malmö och därmed inom 10 mils radie till Handymanstore. För det står ingenstans att 10 mils radie gäller den aktuella varuhus man är i så det kan mycket väl tolkas som Bauhaus i allmänhet. Lite hårklyveri kanske men skojarmetoder som de bedriver ska bemötas med skojeri... :D


Stehpan skrev:
Jag köpte mina Wolfcrafttvingar på Hornbach. Jag tror att de är billigare än Bauhaus.
Sist jag var i Hornbach i Stockholm så la jag inte någon märke till att de ska ha Wolfcraft i deras sortiment, det kanske förekommer lokala variationer? Intressant i vilket fall, kommer att hålla koll på det nästa gång jag åker förbi.


pär h skrev:
Jag har två st av tvingen som det pratas om. första gången jag använde den så blödde det olja? från gummibackarna sedan dess så använder jag dom inte mera och det är nog två år sedan.
Är det någon ting som du End har märkt av. Kanske skall kolla i morgon om dom fortfarande "blöder " när man pressar.

Pär
Ja de läcker hela tiden, det slutar aldrig. Är dina till salu måntro? :D
Nä men så är de när de är nya, slutar blöda relativt fort efter lite användning.
 
Kanske kan vara bra att ha följande info vid prisjämförelse: Besökte Hornbach i Göteborg igår och då kostade Wolfcraft tving modell Pro ehz 100-150mm 165 kr och storleken 100-300 mm kostade 215 kr.
 
Jag testade mina tvingar i går och dom har slutat att blöda. Då skall vi bara försöka hitta ett användnings område för dom.
Så tyvärr End dom får nog stanna en stund till.

Pär
 
woodrat skrev:
Kanske kan vara bra att ha följande info vid prisjämförelse: Besökte Hornbach i Göteborg igår och då kostade Wolfcraft tving modell Pro ehz 100-150mm 165 kr och storleken 100-300 mm kostade 215 kr.
Dessa som jag efterfrågat är 65 mm och inte 100. Den som är 100 mm är egentligen bättre tving i grunden, kraftigare, krånglar inte efter en tids användning men klumpigare också. 65:an ligger bättre till i handen, i alla fall mina. Balansen är bättre på den mindre också så det blir lättare att hantera för snabba jobb.
 
Ingen fara Pär, du lär uppskatta dem när du väl börjat använda dem :up:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.