Är på gång att byta ut fönstren i huset. En inte alltför dum gissning är att det är orginalfönstren som sitter och då är dom från 1958! Lövtunna 2-glas.
Haft bland annat Wisy-Fönsterinstallatören hemma för en demonstration och hittils har man känt att det lutar åt dem. Men nu till frågan. Deras 3-glas och säkerligen de flesta märken antar jag är ju så förbannat djupa mot de lövtunna 2-glas som sitter nu. Det känns som de är nästan lika tjocka som husväggen i sig. Inte riktigt men nästan.
Säljarn förklarade att fönstren blir säkerligen att gå kant i kant med inneväggen med en fönsterlist runt. Alltså att själva fönstret kommer ca 5-8 cm närmare innåt rummet. Så blir det oftast och det är inget konstigt med det. Har bara lite svårt att föreställa mig i bilder hur det kommer se ut.
Någon som satt in nya fönster i ett lite äldre hus och kan säga hur det blir att se ut innefrån? Blir det att se ok ut?
 
  • IMG_2413.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför montera fönstret i liv med insida när du har en smyg som är 7-8 cm ?
Jag skulle tro att säljaren gör så för att få ner totalpriset och att du skall nappa på hans offert. Klart snyggast är att montera fönstret där det sitter idag med smyg på insidan samt nya foder invändigt och utvändigt.
Jag anser att det är att göra det lätt för sig genom att montera det jämns insida vägg .
 
Tackar för dina synpunkter. verktygsgurun. Är det utrymmet jag pilat upp på bilden nedan som är smyg så är det ca 5cm på bilden. Då fönstret jag har nu är ca 4cm djupt och de nya säkerligen runt 10cm djupa så är det väl ofrånkomligt att utnyttja utrymmet som smygen upptar? Monteras de nya fönstren på samma plats som de gamla kommer de ju sticka ut ca 5-6cm från ytterväggen och det ser väl inte klokt ut eller tänker jag fel?
Ska tillägga jag har ingen större kunskap/intresse av varken byggnation eller montage så att montera dem själv är uteslutet. Därav kanske därför jag inte fått till det riktigt hur det kommer se ut i verkligheten.
 
  • smyg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovera fönstren och byta till lite tjockare glas om det behövs är inget alternativ? Kostnaden är antagligen ungefär samma som att byta dem, på sin höjd, nu när det finns ROT-avdrag också.
 
tack för alla svar. ekstrands hade jag faktiskt missat. blir att kolla in deras fönster också. nej de gamla vill jag bli av med då det krävs lite arbete på en del o sen vill jag ha lite mer ljuddämpande fönster också.
 
Jag tror inte ditt gamla fönster har 4 cm karmdjup. Det brukar alltid ligga runt 10.5 och på vissa äldre fönster 12,5 och tom 14,5 cm.
Pilen du har ritat kallas smyg men det ser lite annorlunda ut på din bild, verkar som om de har byggt in karmen med en smyg. Mät från utsida fönster till insida vägg - det nya fönstrets karmdjup = antal cm smyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.