Jag har ett WisDom-larm. Det fanns i huset när vi flyttade in. Larmet löser egentligen de behov vi har om det skulle fungera, men problemet är att GSM/GPRS-modulen (en sån här) inte verkar fungera, har testat olika sim-kort o.s.v. Felkoderna säger att det beror på att mobiltäckning saknas, och det verkar troligt. GSM är nära noll med vanlig mobil, 3G/4G är bättre (Huset ligger mitt ute i skogen).

Frågan är, är det värt att försöka få GSM-grejorna att fungera, skaffa bättre antenn, eller om det går, skaffa en modul som går på 3G? Eller är det stenåldersgrejor jag har, så det är lika bra att skrota hela larmet och skaffa nåt modernare, kanske inte blir så mycket dyrare? Går det i sådana fall att använda de gamla ir-deckarna och liknade?

Någon larmexpert som vet på råd?
 
De trådlösa detektorerna kommer bara att fungera med Riscos larm. Byter du till ett annat fabrikat måste du byta dina detektorer
Kan du inte hitta en plats för GSM-modulen högt upp någonstans på ditt hus där du får täckning?

Jag har installerat ett par av dessa larm och min uppfattning är att grejorna håller bra klass och är stabila.
 
RilleRock
RilleRock
Tack för proffsiga svar! Låter som det är värt ett försök, det får bli en tripp till Kjell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.