Hej, skall dra in vattenburet och har böjat regla med stålreglar för tilläggsisolering. Nu är frågan. Någon som har ett bra tips var och hur man fäster rören i den nya väggen? Kan man dra dem genom hålen i stålreglarna utan att evetuella vibrationer gör att det skaver eller skapar resonans i väggen? Eller fästa dem på insidan av ytterväggen så de hamnar mellan yttervägg och den nya isoleringen som kommer på, risk att det blit kallt där?
Alt. bygga en träskena längs golvet mellan de två väggarna och fästa rörer där?

Rören vi skall använda är Wirsbo Pex.

Tacksam för svar och tips
/L
 
Det finns installationsrekomendationer på Wirsbo/uponors hemsida, har för mig att jag läste att det måste klammas i varannan, regel om man har cc 60 cm men är inte säker, bäst att du läser själv.
 
Du ska ju förstås lägga röret i ett sk skyddsrör?! Antingen köper du skyddsröret separat eller så köper du produkten som heter RiR på slutet....
 
Se till att ni kör CombiPEX annars riskerar resten av systemet att rosta upp. ;)

Skyddsrören är inget måste på värmesystemssidan men kan ju tillföra lite extra säkerhet kanske.

Kolla också upp AluPEX de ser ut som prisol men är i plast med ett tunt lager alu så de håller formen, priset är också lägre än prisol/koppar ;)
 
v-g skrev:
Se till att ni kör CombiPEX annars riskerar resten av systemet att rosta upp. ;)
Varför menar du att det måste vara just CombiPex-produkten?
 
Annars saknas syrediffusionsspärren eventuellt (den med blå skyddsröret gör det) och du får luft i systemet kontinuerligt vilket är obra.
 
diffusionsspärren är förstås en viktig egenskap, men jag trodde faktiskt att gamla Wirsbo pex och evalpex var täta. Fast tro, det ska man väl göra i kyrkan..... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.