hej. jag har it långsamt gående badrumsprijekt på gång & nu har jag kommit så långt att jag måste dra dom nya rörena till dursch & tvättställ.

Jag har tänkt att andvändamig av rör i rör systemet.
jag kommer att dra alla rör dolda i väggarna, utan förgreningar.

när det gäller fästanordningan för slangarna mot durschblandaren tror jag att jag nästan vet hur man ska göra, hitta lite info på wirsbos hemsida. http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirs...r/Onlinex_Tappvatten/6_108_vaggbockfixtur.pdf

här kan man se vilka grejor man ska köpa & hur dom monteras.

fråga 1. måsta jag köpa ettspecielt blandarfäste eller passar alla?
om jag köper ett blandarfäste, innehåller de då normalt allt jag behöver, eller måsta jag komplitera med massa saker?

fråga2. när jag ska montera tvätstället, ska jag ha sama grejor även där, men jag köper nått annat istället för blandarfästet att ha uten på väggen?
vad isånna fall ska jag köpa dit?
 
1. blandarfästena är vanliga standardfästen - se till att du får stödhylsor för pex med (så är det alltid på tex fmm så jag antar att alla andra gör so med).

2. Vid handfatet använder du en väggbricka där du går över från pex till kromade rör.

Tänk på att väggbrickor måste paras ihop med kopplingar från samma tillverkare, annars är det inte säkert att det passar bra.

Ska du ha FMM så säljer sigro detta till hyfsade priser, både väggbrickor (hmm dom las visst upp på webben efter min beställning tror jag) och blandare/blandarfästen. Gör så att du väljer blandare efter tycke och smak och sedan köper du blandarfäste och väggbrickor därefter - det är knappast någon större skillnad på fabrikaten.

 
jag ska alltså ha samma vägblocksfixtur på tandfat & dusch ?
bara det utan på som skiljer?
 
Kom på en följdfråga.
jag ska på en vägg ha en handukstork, tänkte köra samma slang som till min golv värme (Wirsbo 12mm)
det vore fint om denna också kunde tittaut rakt ur väggen & sen bara en sjulig 90 graders böj till handukstorken
 
har kollat lite på sigro.
är det Väggkåpa (R20) - Pex
Som jag ska ha till hanfatet?
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/blandarfaste/kapor.html

sen så tänkte jag köra en Mora blandare
så den översta på följande sida måste väll bli rätt?
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/blandarfaste/ma.html

sen är det väll dom 2 översta sakerna å denna sida jag ska ha innan för väggen på både tvättstället & durschan.

har jag så glömt nått?
 
CarMan skrev:
jag ska alltså ha samma vägblocksfixtur på tandfat & dusch ?
bara det utan på som skiljer?
Ja, Wirsboprylarna är desamma - samma gröna fixtur som du länkade till tidigare (väggdosan som fanns tidigare har förövrigt gått ur tiden vad jag vet). Glöm inte att köpa den där plåtbiten som är full med hål som du monterar den gröna fixturen i.

 
CarMan skrev:
Kom på en följdfråga.
jag ska på en vägg ha en handukstork, tänkte köra samma slang som till min golv värme (Wirsbo 12mm)
det vore fint om denna också kunde tittaut rakt ur väggen & sen bara en sjulig 90 graders böj till handukstorken

...och då använder man rimligen samma väggfixtur från wirsbo som tidigare + en väggbricka + lämpliga kromade kopplingar.
 
CarMan skrev:
har kollat lite på sigro.
är det Väggkåpa (R20) - Pex
Som jag ska ha till hanfatet?
[länk]

sen så tänkte jag köra en Mora blandare
så den översta på följande sida måste väll bli rätt?
[länk]

sen är det väll dom 2 översta sakerna å denna sida jag ska ha innan för väggen på både tvättstället & durschan.

har jag så glömt nått?

Till morablandaren: Ja den för 326kr måste väl vara rätt. Jag antar att du har 15mm pex för tappvattnet.

Till handfatet har jag inte använt sådana du pekat ut utan några jag fasen inte kan hitta via menyn på Sigro. Dom ser ut såhär:

PICT3369.jpg

Om du på Sigro söker på "väggbricka" så hittar du dessa. Det är dock FMM prylar. Du vill kanske ha Mora istället och då har säkerligen Mora precis samma saker (men inte på webben via Sigro). Sigro har dock de vinkelkopplingar du behöver efter väggbrickorna i fabrikat FMM så det kanske är en poäng att hålla sig till det för allt utom dusch/badkarsblandare.

Fick vi med allt då tro?



 
Jag e ingen expert på dimensionering men man kanske skulle köra med en större matning till handdukstroken än 12 mm pex? 15 eller 16 pex. Dessa pex-rör går sedan ut genom vägg genom väggbricka och övergår sedan till krom. Med små bockade kromade rör gör man en snygg 90-gradare till handdukstorkens ventilpaket. Lycka till!
 
dom därväggblocksfixturerna verkar ju bara finnas till 15 & 18 slang, då kan jag ju inte ha dom till 12 slangen?
eller kan jag stoppa i 12 slagnen i en bit överblivet överdrag till 15 slangen.



varför vill jag inte ha 12 slagn till handukstorken? är det för att jag då måsta ha 12 rör sinligt på utsidan o det ser klent ut?
 
CarMan skrev:
dom därväggblocksfixturerna verkar ju bara finnas till 15 & 18 slang, då kan jag ju inte ha dom till 12 slangen?
eller kan jag stoppa i 12 slagnen i en bit överblivet överdrag till 15 slangen.



varför vill jag inte ha 12 slagn till handukstorken? är det för att jag då måsta ha 12 rör sinligt på utsidan o det ser klent ut?

Det kanske inte riktigt är godkänt att göra på det viset med 12mm slangen - fast det kanske inte spelar nån roll. Det som inte passar är den manchett som du pressar på pexröret - den sitter mellan skyddsröret och pexen och tätar.
 
MathiasS skrev:
[quote author=CarMan link=1136996781/0#9 date=1137012586]dom därväggblocksfixturerna verkar ju bara finnas till 15 & 18 slang, då kan jag ju inte ha dom till 12 slangen?
eller kan jag stoppa i 12 slagnen i en bit överblivet överdrag till 15 slangen.



varför vill jag inte ha 12 slagn till handukstorken? är det för att jag då måsta ha 12 rör sinligt på utsidan o det ser klent ut?

Det kanske inte riktigt är godkänt att göra på det viset med 12mm slangen - fast det kanske inte spelar nån roll.  Det som inte passar är den manchett som du pressar på pexröret - den sitter mellan skyddsröret och pexen och tätar. [/quote]

hur gör jag annars då, om man ska ha en godtjänd instalation.
det är radiatorvatten i slangen så då gäller väll andra regler?
men jag måste ju ha fullgott tätskickt.
 
Var finns alla proffs när man behöver dom? ;)

Jag vet faktiskt inte hur man gör på bästa sätt. Wirsbo borde kunna ge några vettiga tips.

Har du förövrigt funderat på hur bra det blir att ha gv-vatten till handdukarna? Det blir ju inte speciellt varmt det vattnet. En vanligt eltork är ju shiitvarm - går ju knappt att hålla i så det måste ju vara varmare än 30-35 grader.

Jag gav upp det där med slang upp i väggen från golvet.
 
kör så nu i andra badrumet & som du säger så blir det inte specielt varmt, men det är varmvare än at ha dom på en krok på väggen, eller fint ihoppvikta i skåpet.
 
Kör handukstorken på varmvattencirkulationen istället !! Blir varmt och gott !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.