Hej alla

vi har ett wirsbo golvvärme system från 1991
Allt fungerar bra men nu har jag rivit en innervägg och således har jag en termostat jag ska plocka bort, dels för att jag inte har plats för den då väggen är borta dels då termostaten för intilliggande rum sitter nån meter ifrån

min fråga, nån som vet om jag kan koppla in båda slingorna på samma termostat i kopplingsplinten utan att riskera att nåt tar stryk ?

sen vill jag ju fimpa kabeln som blir över från den borttagna termostaten så det inte är nån spänning på den

det jag inte blir klok på är som ni kan se på bilderna inte samma färger på kablarna vid plinten som vid termostaten?

står på kopplingsschemat att kök (den jag vill plocka bort ligger på plint 1 och hall som jag vill koppla ihop den med ligger på plint 5

Hoppas nån av alla ni smarta där ute kan hjälpa mig
 
  • Elinstallation i tak, elrör och kopplingsklämmor, synligt träbjälklag, ej färdigställt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med kopplingsskenor och trassliga elledningar mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkopplingar och ventiler med kablar och termostater mot grå vägg, ofärdig installation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en elektrisk enhet, Tufvassons, tekniska specifikationer, kablar, industriell atmosfär, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser själva termostaterna ut?
Hur är de kopplade?

Det verkar som att det finns en spridningsplint någonstans i bostaden, där flera termostater är inkopplade till en mångledarkabel.
 
Det borde inte vara något problem att koppla två ställdon parallellt över samma termostat. Ställdonen drar inte mycket ström.
 
Så här ser termostaterna ut
 
  • Värmeregulator med vred mot bakgrund av tapet med trädmotiv. Märket är "Wirsbo".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppnat eluttag utanpåliggande med synlig intern mekanism, kablar och säkerhetskomponenter mot blommig tapetbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är bild på en till dom är kopplade likadant med samma färg på kablarna
 
  • Demonterad eluttag, ledningar synliga, omkopplare mekanism, utan täckplatta, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en bild på kopplingschemat. Från det bör du kunna klurar ut hur kablarna hänger samman.
Termostaten har 24 V matning på plint 2 och 4. Styrsignal till ställdon går ut på plint

Elkopplingsschema med transformator, säkring, klocktermostat, kopplingsplint, styrdon, rumstermostat. Text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.
 
Det är fullt möjligt att låta en termostat styra flera don till olika värmeslingor. Har det så på tre ställen i mitt Wirsbosystem hemma.
 
Hmm börjar tro att transformatorn är trasig, har 230v på ingående till vänster, på höger sida bör jag väl ha 24v ? Får inget värde alls mäter innan säkringen
 
  • Öppet eluttag och kopplingspanel med sladdar, väggmonterat, oavslutat elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Dannelind42 skrev:
Hmm börjar tro att transformatorn är trasig, har 230v på ingående till vänster, på höger sida bör jag väl ha 24v ? Får inget värde alls mäter innan säkringen
Har du ställt instrumentet på växelspänning (AC)?
Dessa transformatorer är hållbara grejor, går sällan sönder.
 
E etompau skrev:
Har du ställt instrumentet på växelspänning (AC)?
Dessa transformatorer är hållbara grejor, går sällan sönder.
jag får ju 230v värde när jag mäter, borde den inte vara rätt inställd då?
 
Sådär ser multimetern ut som jag har
 
  • Digital multimeter, UNI-T märke, mäter -0.01 volt, testledningar anslutna, bakgrund av verktygsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Dannelind42 skrev:
jag får ju 230v värde när jag mäter, borde den inte vara rätt inställd då?
Ja, då är instrumentet inställt på växelspänning.
 
Då är transformatorn körd med andra ord ?

iofs så just för dagen så fungerar golvvärmen bra tack vare att jag har skruvat manuellt på shuntgruppen så slingorna är öppna
 
N Dannelind42 skrev:
Då är transformatorn körd med andra ord ?

iofs så just för dagen så fungerar golvvärmen bra tack vare att jag har skruvat manuellt på shuntgruppen så slingorna är öppna
Ja om den inte lämnar spänningen på sekundärsidan, med 230 V på primärsidan så låter det som att den är defekt.
 
N Dannelind42 skrev:
Hmm börjar tro att transformatorn är trasig, har 230v på ingående till vänster, på höger sida bör jag väl ha 24v ? Får inget värde alls mäter innan säkringen
Håller du mätproberna mot lödningarna eller mot koppartråden?

Koppartråden är lackerad, så där får du ingen spänning.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.