Hej

Jag håller på att renovera ett badrum och har nu dragit all Pex rör jag ska, dvs 2 till tvättfat, 2 till dusch och 1 till wc.

Nu till ändarna. Ska jag sätta 5 st "Wirsbo väggdosa" (finns hos rinkaby rör), eller gäller dom bara bakom blandaren i duschen? De här täckbrickorna för rörutsläpp kan jag inte hitta på Rinkaby?

Sedan en sak till som handlar om avloppet till WC.
Ska jag sätta en bit 110-rör med muffen uppåt genom golvet, och sen sätta dit en klosettanslutning i den? Hur långt över golv ska röret nå? Lite tips vore hjälpsamt.. ;)
 
Du ska ha en väggdosa till varje rör alternatid vägbockfixturen + tillhörande plåt för att böja in röret genom väggen. Därefter använder du täckbrickor och efterföljande kromade rördelar från din favoritleverantör, Mora eller FMM eller vad du nu väljer.

Täckbrickorna heter egentligen "väggbricka", så om du söker på det på Rinkaby så hittar du....!
 
MathiasS skrev:
Du ska ha en väggdosa till varje rör alternatid vägbockfixturen + tillhörande plåt för att böja in röret genom väggen. Därefter använder du täckbrickor och efterföljande kromade rördelar från din favoritleverantör, Mora eller FMM eller vad du nu väljer.

Täckbrickorna heter egentligen "väggbricka", så om du söker på det på Rinkaby så hittar du....!
Jopp, hittade ett gäng, men ingen som står specifikt "för pex" på? Så den här täckbrickan döljer hela den gröna kopplingslådan? Kikar man på fotona så ser ju lådorna jättestora ut.. heh.
 
Jag har inte använt väggdosorna (använde fixturen istället) så du får kolla monteringsanvisningen för dosorna....

Rinkabyrörs sortiment lämnar en del övrigt att önska......

När jag gjorde badrummet med FMM-prylar så var det ingen skillnad på väggbrickorna för pex och cu. Nu är det skillnad. Jag ser att på sigro.se så finns båda varianterna från FMM.
 
Aha, ok.

Använde du någon form av vinklar för att inte gå rakt in väggbrickorna? De måste ju ta bra med plats i väggen, har själv 70mm reglar. Fick med lite fästvinklar, men de verkar ju vara jättestora..
 
M6 dosorna är säkert bra, men jag tycker det funkar lika bra, om inte bättre med väggbockfixturen, som dessutom är billigare,
Då får du dessutom bara ett hål lika stort som skyddsröret, dvs 25 ? mm,
Till M6 dosorna ska man palta med lin och ha sig, och det blir en extra skarv,

Man kan kortla med en 12 mm plyfa, att fästa fixturen i, det ryms precis med 70 reglar..
Nu är det inte heller rätt, med plyfa bakom våtrumsskiva, Men som jag förstår det så är det ok som kortling för infästning,

Se bara till att få väggbrickor /blandarfästen för PEX, det går med fästen för cu också, men det är inte rätt.
Avloppsröret till toan brukar jag låta sticka upp 15 cm, slätände, sedan när det är dags för toastolen, så sågar jag av det till rätt längd,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.