Hejsan,

Söker någon sida med uppdateringsmöjligheter av moderkort på ovan maskiner, någon som vet någon adress till en ftp sida tro?

Tack på förhand! :);)
 
Denna har ja lyckats hitta men vet inte riktigt vad som är vad, men kanske du har bättre koll!
berätta gärna om du lyckas få till något. ja hade velat uppdatera min själv såsmåningom.


ftp://ftp.centrosistemi.it/
 
Alla klientprogram verkar vara borttagna. Jag hittar dem i vart fall inte.
Tidigare låg klientprogram för Lizard och Stiga på FTP'n fast de var krypterade och gick inte att använda.
Till min gamla Lizard M4 använder jag Ambrogios klient som jag laddade ned förra året. Min nya Stiga 527S har jag inte vågat testa ännu.
Om någon har Stigas klientprogram så är jag intresserad av detta. Min återförsäljare har förbrukat sitt förtroendekapital så jag vill sköta servicen själv.
 
Tråkigt att din upplevelse av åf ska göra att du vill göra detta själv. Finns det ingen annan i närheten? Så ska det inte behöva vara.

Det finns däremot bra anledningar till att dessa program ej finns tillgängliga för allmänheten. Har hjälpt mer än en som provat göra saker själv via klienten och misslyckats. Och för att inte prata om dom som lyckats förstöra moderkortet pga att man varit vårdslös med kabeln i de maskiner som saknar blåtand. Kostnad för ett moderkort ca 5000. Så tänk er för.

Klienterna fanns ivf tidigare att hitta på inofficiella kanaler men många gjordes inaktuella pga en ny version. Den uppdateringen gjorde att en del äldre klienter inte längre hittade uppdateringar och således blev oanvändbara.

Var även lite försiktiga med att använda andra programvaror än vad som är avsett för din maskin. Ivf under garantitiden.

Och nej, inte för att dryga mig, men jag tänker tyvärr inte heller dela med mig av dessa program trots att jag har tillgång till dem alla. Så mitt råd, hör dig för hos din lokala åf. Bla kom en rekommenderad (inte obligatorisk) uppdatering till de flesta maskiner med sensorer i framhjulen nu i veckan..
 
Boltis, tack för ditt svar. Jag hade inte förväntat mig någon tilldelning av något klientprogram, det var bara en vild chansning. Jag är fullt medveten om att de flesta ÅF gör ett mycket bra jobb och ni behöver de inkomster som support och underhåll kan ge.
Visst finns det människor som kan ställa till det för sig, men jag anser mig väl uppfylla kraven av programmering, support och service.

I mitt fall så hade jag lämnat in maskinen för service och vinterförvaring där uppdatering av mjukvaran skulle ingå. När jag på våren kör igång maskinen så visade det sig att den inte alls uppdaterats. Det medförde att den uppdaterade mobilappen vägrade "tvångsköra" maskinen då dess mjukvara var föråldrad.

En lång resa in till ÅF för uppdatering följde. Motiveringen från ÅF att maskinen inte uppdaterats var att man trodde inte att nya mjukvaran passade min maskin då den inte hade nödstoppsknapp på huven! På min uppmaning testade man att uppdatera, och det gick aldeles utmärkt! Nu fungerade också mobilappen igen.

Nästa "karamell" var att ljudet från klippmotorn efter vinterservicen hade förändrats kraftigt. Den hade fått ett tjutande ljud som var mycket besvärande. När min fru är i trädgården så stänger hon av klipparen av denna anledning.
Min gamla Lizard som jobbar i nedre delen av trädgården smyger omkring tyst som en vessla i jämförelse.

Jag plockade ut klippmotorn och kunde konstatera att nedre lagret låter som en mindre stenkross. Jag plockade isär motorn för att se om jag kunde byta lagret men gav upp då jag inte hade någon passande avdragare för knivfästet. Det får jag försöka byta till vintern.
Jag brydde mig inte om att klaga hos ÅF "för inte var det väl deras fel" att klipplagret bara höll en säsong. Som sagt, min 5 år gamla Lizard har klippt samma gräsmattor i flera år utan några lagerproblem.
 
Orkar inte dra min historia men tyvärr är det lika värdelöst med service och kunskap hos min åf.

Jag har bytt endel grejjer själv på min viper one

klippkol i båda hjulmotorer. 1800tim

Bytt kolen i klippmotorn vid 2000 tim

bytt hela bottenbaljan
(pga återförsäljaren glömt att drå åt ena hjulmotorn vid ett garantiutbyte av ena drivmotorn)

Bytt kniv 2000tim

Har även konstaterat att ju skulle behöva byta nedre lagret i klippmotorn.. men det glappar så det är lite obalans i kniven. samma lager som till framhjulen på zundapp =)
 
Zundapp !?, det var väl länge sedan :)
Har du funderat på hur avdragaren för knivfästet skall se ut? Hålet i centrum på knivfästet måste väl vara till för att trycka ut motoraxeln med hjälp av en liten stålaxel?
 
Har inte möjlighet att skriva så mycket nu men tycker det är helt galet det ni skriver. Tex är det en solklar garanti om lagret i klippmotorn gett sig redan efter en säsong. Inget vanligt fel, men kan givetvis hända.
 
en förutsättning för att kunna ha en fungerande dialog med en ÄF, är att det finns en i närheten, jag bor i stockholm och har en Wiper, man skulle ju kunna tro att stockholmregionen är en bra kundtät region och att det borde finnas återförsäljare/serviceställen, men icke.
Butiken där jag köpte min har lagt ner så jag fick ta mina ärenden via en webb-butik som sålde wiper, dem var väldigt tillmötesgående vilket helt klart förvånade mig.

uppgraderade min robot med wipers klient, men enligt senaste release notes för wiper runner så kommer det tydligen inga fler uppdatering då nyare generationer har ny datortyp ?
 
Gällande nya uppdateringar så är där några modeller sålda tidigare än låt säga 2014 som jag inte tror får fler uppdateringar om det inte är så att man upptäcker något kritiskt. Men sett till funktioner osv anses dom nog färdigutvecklade.
 
Redigerat:
Gällande åf så får jag det till ivf 13 åf i stockholmsregionen som för Toro/Hakos produkter. Någon av dom bör ju även jobba med wiper. Det ligger ju sedan 2014 under Hakos vingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.