Jag har planer på att byta ut nuvarande spanjoletter i altandörrarna till winkhaus svampkolvar.
Någon som har winkhaus prylar i träkarm och vad använder ni i så fall för låsbleck för kolvarna i karmen? Gärna med bilder
Har lite svårt att hitta vilket bleck som passar, verkar finnas sjukt många.
 
K Kubikton skrev:
Jag har planer på att byta ut nuvarande spanjoletter i altandörrarna till winkhaus svampkolvar.
Någon som har winkhaus prylar i träkarm och vad använder ni i så fall för låsbleck för kolvarna i karmen? Gärna med bilder
Har lite svårt att hitta vilket bleck som passar, verkar finnas sjukt många.
Varför vill ni byta till en winkhaus svampkolvsspanjolett?
Vad har ni för spanjolett idag?
Passar det att byta eller är den gamla spanjoletten bredare och djupare urfräst så det saknas trä att fästa i?
Till svampkolvar används utanpåliggande slutbleck vilket kräver en större springa i framkant mellan båge och karm.
 
1 123abc skrev:
Varför vill ni byta till en winkhaus svampkolvsspanjolett?
Vad har ni för spanjolett idag?
Passar det att byta eller är den gamla spanjoletten bredare och djupare urfräst så det saknas trä att fästa i?
Till svampkolvar används utanpåliggande slutbleck vilket kräver en större springa i framkant mellan båge och karm.
Mila garant idag på 4 altandörrar där alla 4 har gått sönder inom 1 år på samma ställe inuti manöverdelen.
Mila kostar över 2000/ny spanjolett medans winkhaus kan jag få tag på för runt 500 och jag tycker konstruktionen verkar bättre och idén med svampkolvar.
Enligt ritningen på winkhaus bör spanjoletten passa efter mätningar på dörren, kan ju dock bli ett problem om det inte finns något bleck som passar med smal springa. Hade hoppats att det fanns någon retrofit lösning där man tar ut en bit ur karmen där kolven kan passera och ett passande bleck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.