Detta vet ni säkert redan men IE10 i Windows 8 funkar inte bra med forumet, man kan t.ex inte göra radbryt med enter-tangenten. Kompatiblitetesläget fixar detta men då blir det många andra konstigheter istället.

Vänligen
S
 
Hej! Ja, det är ett känt problem i forummjukvaran vi kör med. Vi har varit i kontakt med tillverkaren och dom säger att det kommer vara fixat i nästa version, som förhoppningsvis kommer komma inom några veckor.

En workaround för att lösa det tillfälligt är att gå in på den här sidan: http://www.byggahus.se/forum/profile.php?do=editoptions och sedan scrolla ner till "Redigeringsgränssnitt för meddelanden". Där byter man från det översta alternativet till något av de andra två. (Jag tror båda fungerar, men jag är lite osäker, ifall inte den ena fungerar, prova den andra.)
 
Jag som precis tänkte göra ett sådant inlägg. Då slapp jag det :)
 
Eller så gör man manuellt ASCII-tecken, ALT+013 ger radbrytning
 
nikasp
Ojdå, forumet och hela hemsidan ser helt galen ut med Kompatibilitetsvy på. Det är så pass illa att jag måste växla mellan VA och PÅ för att kunna navigera mig runt. Hoppas lösning kommer snabbt.
 
nikasp skrev:
Ojdå, forumet och hela hemsidan ser helt galen ut med Kompatibilitetsvy på. Det är så pass illa att jag måste växla mellan VA och PÅ för att kunna navigera mig runt. Hoppas lösning kommer snabbt.
Skippa kompabilitetsvyn, använd ALT+013 (hålla ner ALT-tangenten och tryck siffrorna 0, 1 och 3 på numeriska delen på tangentbordet) för att göra radbrytning/ny rad.
 
nikasp
Ah OK, är inte BH-beroende men det är ju en helt OK workaround.­

Demmpa skrev:
Skippa kompabilitetsvyn, använd ALT+013 (hålla ner ALT-tangenten och tryck siffrorna 0, 1 och 3 på numeriska delen på tangentbordet) för att göra radbrytning/ny rad.
 
Sätt den i IE8 eller IE9-läge så fungerar det bra (eller nåjo, det fungerar.). IE7-läge gör att allting ser mer än lovligt skummt ut.

Eller en ännu bättre lösning är att byta till en webbläsare som inte är så otroligt dålig som IE är. Några förslag på bra webbläsare:

Chrome: www.google.com/chrome/ (enkel, snabb, gratis, säker, baserad på öppen källkod)
Firefox: www.getfirefox.com (ganska enkel, ganska snabb, mycket features, gratis, säker, fri mjukvara)
Opera: www.opera.com/download/ (snabb, gratis, säker)

Väljer man en av dom så delvis så slipper man alla buggar, problem, säkerhetshål, virus mm, och delvis så hjälper man oss webbutvecklare till att få en drägligare vardag. Normalt sett lägger man ner x timmar på att få något att fungera. Sedan så behöver man lägga x timmar till på att även få det att fungera i IE. Så snälla, byt webbläsare, om inte för er själva, så för oss som jobbar med webben.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Johan mlg Karlsson skrev:
Några förslag på bra webbläsare:

Chrome: (enkel, snabb, gratis, säker, öppen källkod)
Firefox: (ganska enkel, ganska snabb, mycket features, gratis, säker, fri mjukvara)
Opera: (snabb, gratis, säker)

Väljer man en av dom så delvis så slipper man alla buggar, problem, säkerhetshål, virus mm, ....
Alla dom tre har flera ggr haft allvarliga säkerhetshål mm.
 
Demmpa skrev:
Alla dom tre har flera ggr haft allvarliga säkerhetshål mm.
Jo, visst har dom haft det, alla mjukvaror har säkerhetshål. IE har dock betydligt fler och är oändligt mycket svårare att uppdatera. Chrome uppdaterar sig utan att man ens märker något och med Firefox är det bara att trycka OK när den säger till. IE å andra sidan uppdaterar sig bara med Windows Update.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kan även tillägga att det är samma problem i win7 och ie10.

För övrigt låter jag er bråka själva om vilken läsare som tillfredställer er mest. Jag väljer dem som fungerar för de flesta sidor och varierar mellan dem vid behov.
 
M
Chrome är iaf ett sattyg när det gäller privatlivet. Skulle forumet bara fungera bra med Chrome så lämnar jag glatt :thumbdown: Det där med öppen källkod stämmer inte. Chromium är öppen källkod, men Chrome har det inte...
 
Redigerat av moderator:
M
Nissepisse skrev:
[länk]

Firefox är en lösning. En annan är att web-ansvarig börjar med att få det att lysa grönt på länken ovan.
Jag håller med. Hela anledningen att siter funkar dåligt är för att de inte följer webstandarder, utan förlitar på att koda en design som bara fungerar om den ritas "fel".

Den som utveckat forumprogramvaran har nog missat totalt att hela vitsen att använda XML, är att den kan (och SKA) vara grammatisk korrekt och verifieras mot en standard (DTD). I detta fallet XHTML 1.0 transitional. Synd att forumet inte är är skrivet så. det är bättre att använda en äldre, mindre strikt standard. När XML är specificerat SKA en webbläsare inte använda QUIRKS-mode, dvs försöka lista ut vad olika kod-fel kan tänkas vara.
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Chrome är iaf ett sattyg när det gäller privatlivet. Skulle forumet bara fungera bra med Chrome så lämnar jag glatt :thumbdown: Det där med öppen källkod stämmer inte. Chromium är öppen källkod, men Chrome har det inte...
My bad, sist jag kollade så var de mer eller mindre identiska och det enda som skillde dom åt var vilka compile-flaggor som var satta. Nu verkar dom ha driftat lite mer isär: http://code.google.com/p/chromium/wiki/ChromiumBrowserVsGoogleChrome Jag har uppdaterat listan ovan.
Dock finns det ingenting som säger att Chrome på något sätt ska sprida privat information eller samla in data om ditt privatliv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.