Vi har en Wilo cirkulationspump och den har alltid visat värdet 38 under de 18 månader vi bott här men nu den senaste tiden så har det ändrats och det står 25 samt att den har börja väsa/brusande ljud. Vad innebär detta värde 25 nW och vad bör värdet vara?

Vad kan förklaringen vara till att den börjat låta/brusa?

Vi hade en rörmokare nyligen ute som bytte en del på ett rör (vamt) som sitter ca 1 meter efter cirkulationspumpen,via en förgrening.

Uppvärmningen vi har är IVT bergvärmepump, Drygt 10 år gammal.

Jag har ingen manual till cirkulationspumpen och har inte heller lyckats söka fram någon sådan.
 
  • Wilo-pump, högeffektiv, röda och gröna ledningar, elektrisk anslutning, digital display med energiförbrukning i watt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön pumpmekanism med etikett, tekniska specifikationer, tillverkad av WILO, skruvar synliga, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledning, adapter, tecken på korrosion, möjligt läckageproblem, installationsdetalj, inomhus VVS, fokus på kopplingsstycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Stromsund skrev:
Vi har en Wilo cirkulationspump och den har alltid visat värdet 38 under de 18 månader vi bott här men nu den senaste tiden så har det ändrats och det står 25 samt att den har börja väsa/brusande ljud. Vad innebär detta värde 25 nW och vad bör värdet vara?

Vad kan förklaringen vara till att den börjat låta/brusa?

Vi hade en rörmokare nyligen ute som bytte en del på ett rör (vamt) som sitter ca 1 meter efter cirkulationspumpen,via en förgrening.

Uppvärmningen vi har är IVT bergvärmepump, Drygt 10 år gammal.

Jag har ingen manual till cirkulationspumpen och har inte heller lyckats söka fram någon sådan.
25 W står det väl? Det betyder 25 W. Aktuell effekt.
Har det börjat brusa och låta låter det som att det är luft i systemet. Du kan behöva fylla och avlufta systemet efter arbetet.
 
A
V Stromsund skrev:
Vi har en Wilo cirkulationspump och den har alltid visat värdet 38 under de 18 månader vi bott här men nu den senaste tiden så har det ändrats och det står 25 samt att den har börja väsa/brusande ljud. Vad innebär detta värde 25 nW och vad bör värdet vara?

Vad kan förklaringen vara till att den börjat låta/brusa?

Vi hade en rörmokare nyligen ute som bytte en del på ett rör (vamt) som sitter ca 1 meter efter cirkulationspumpen,via en förgrening.

Uppvärmningen vi har är IVT bergvärmepump, Drygt 10 år gammal.

Jag har ingen manual till cirkulationspumpen och har inte heller lyckats söka fram någon sådan.
du har ju den på max! behövs verkligen det?
 
electroluxaren skrev:
du har ju den på max! behövs verkligen det?
Ja, du har rätt, den står på max.

Den var inställd så när vi tog över huset, inte ändrat på något sedan dess. Jag vet inte om det behövs eller vad maxvärdet innebär, då jag inte har en aning om hur inställningen ska göras. Förhoppningsvis så ställdes den väl in korrekt från början.

Är det värmepumpsinstallatören man vänder sig till för att kolla inställning eller hur kan man själv ta reda på lämplig inställning?
 
M
Man ställer den så lågt man kan utan att man fryser på vintern eller att det knäpper i elementen.

Drar den 38W kontinuerligt så gör du av med 333kWh på ett år bara på cirkulationspumpen!
 
M mnils skrev:
Man ställer den så lågt man kan utan att man fryser på vintern eller att det knäpper i elementen.

Drar den 38W kontinuerligt så gör du av med 333kWh på ett år bara på cirkulationspumpen!
Tack för ditt svar. Ja, nu på sommaren så behövs ju ingen värme i elementet, då känns det som jag kan dra ned den under sommaren till minimum och sedan öka då om det känns kallt till vintern.
 
Hade jag varit dig hade jag även valt att vrida hjulet mot vänster. Då tryckreglerar pumpen själv istället. Vilket betyder att den går inte mer än vad den behöver för att få vatten att cirkulera igenom ditt system. Sedan får man så klart justera in den som tidigare användare skrev. Att man sänker successivt
 
A
M mnils skrev:
Man ställer den så lågt man kan utan att man fryser på vintern eller att det knäpper i elementen.

Drar den 38W kontinuerligt så gör du av med 333kWh på ett år bara på cirkulationspumpen!
försumbart
 
A
V Stromsund skrev:
Tack för ditt svar. Ja, nu på sommaren så behövs ju ingen värme i elementet, då känns det som jag kan dra ned den under sommaren till minimum och sedan öka då om det känns kallt till vintern.
de flesta värmepumpar stänger av denna vid en viss utetemp och motionskör emellanåt,
Inställningen är ju vilken temperatur du får på returen är skillnaden mot ut mindre än 8grader (när det är som kallast) kan du ställa ner, eller om något element längst ut i kretsen inte får värme alls, annars har ju pumpen varvtalsstyrning beroende på hur ventiler och termostater är öppna vilket är bra om man vet maxflödet
 
electroluxaren skrev:
de flesta värmepumpar stänger av denna vid en viss utetemp och motionskör emellanåt,
Inställningen är ju vilken temperatur du får på returen är skillnaden mot ut mindre än 8grader (när det är som kallast) kan du ställa ner, eller om något element längst ut i kretsen inte får värme alls, annars har ju pumpen varvtalsstyrning beroende på hur ventiler och termostater är öppna vilket är bra om man vet maxflödet
Vrider man till vänster om mittläget så tryckreglerar pumpen själv och till höger om mittläget så går pumpen konstant ett visst varvtal om jag förstått det korrekt. Men det ställer även in temperatur på returen? Hur hänger det ihop? ledsen jag men jag hänger inte riktigt med här.

Som jag har inställt nu är det på max varvtal och det skulle jag kunna sänka lite närmare mittpunken men besparingen av det skulle vara försumbar? Är det något man brukar ändra mellan vinter och sommaren?
 
A
V Stromsund skrev:
Vrider man till vänster om mittläget så tryckreglerar pumpen själv och till höger om mittläget så går pumpen konstant ett visst varvtal om jag förstått det korrekt. Men det ställer även in temperatur på returen? Hur hänger det ihop? ledsen jag men jag hänger inte riktigt med här.

Som jag har inställt nu är det på max varvtal och det skulle jag kunna sänka lite närmare mittpunken men besparingen av det skulle vara försumbar? Är det något man brukar ändra mellan vinter och sommaren?
Jo så är det
om det brusar i rören eller delta t är litet (returtempen) kan man experimentera med att sänka flödet i pumpen
hittar man att läge 2 är tillfylles så kan man välja detta på vänster sida och då minskar den automatiskt om termostater är stängda och därmed i teorin erhålla lägre förbrukning. men som jag skrev vanligtvis stängs dessa pumpar av vid en temperatur ute som är högre än 16C. görs inte detta kan du ju pröva att göra etta manuellet, har du golvvärme i tex badrum kanske du vill ha komfortvärme även på sommaren och då måste pumpen gå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.