Hej Pär

Sitter själv i exakt samma båt!!!

En gissning som jag haft (har bara haft en kontakt hittills oxå...) är att byggsatsen består av "mindre bitar" vilket fördyrar monteringen.

Jag har oxå sett en elritning, och kan förstå att denna post är dyrare, för det var en himla massa eluttag, 10 inbyggda halogenspotlights i stället för 1 taklampa etc.

Vad gäller grund och VVS har jag däremot ingen rimlig förklaring hittills, hoppas att någon annan har några bra tips.
 
BA skrev:
Är det inte så att Willa Nordic till skillnad från de flesta andra har totalentreprenad och därmed ett påslag på priset för det? Fördelen i så fall är ju att man bara skriver ett kontrakt och att priset garanteras, i fall där man inte har totalentreprenad är det nog inte ovanligt att priset ändå drar iväg ett par hundra tusen.
Att ett husföretag har totalentreprenader betyder inte att alla hus de säljer byggs med totalentreprenad.
Om priset skiljer en kvarts miljon mellan två olika tillverkare så låter det som att den ena har totalentreprenad och den andra inte (annars är det någon som försöker luras).
Sen tror jag inte att det är så vanligt att priset för generalentreprenad eller delad entreprenad drar iväg med ett par hundra tusen. Det är bara om man gör stora ändringar eller om något oförutsett inträffar (ex om man kommer på att marken måste förstärkas när man börjar bygga grunden).
 
Om jag förstått det rätt så är det (i mitt fall) så att säljaren, som är representant för ett husföretag, är den som erbjuder totalenteprenaden. Han i sin tur köper husbyggsatsen av husleverantören och handlar upp övrig enteprenad från olika leverantörer.

Vilka priser han tar ut är i så fall upp till honom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.