Har kollat på dessa leverantörer och man verkar ju få betala mest hos willa Nordic.
Men får man så mycket mer hus hos dem eller är det att man har en arkitekt som fördyrar allt så?
Välja Miele som vitvaror kan man ju var som helst...
Tror ni man får tillbaka den extra kostnaden som huset kommer kosta den dag man säljer eller är det marginellt?
Har jag missat någon premiumleverantör (ej Ross som e apdyra)?
 
Det finns en massa husleverantörer, somliga små och somliga stora. Här på byggahus finns länkar det de flesta. Vissa är "premium" leverantörer och vissa är "folkleverantörer". Byggahus jämförelse över Sveriges hustillverkare är en bra jämförelse att läsa, där kan man läsa det mesta av vad som skiljer dom åt. Iaf de parametrar som går att jämföra https://www.byggahus.se/bygga/jamforelse-hustillverkare-2016
Mina högst personliga åsikter om de leverantörerna du nämner är att de tekniska specarna inte skiljer så mycket. Väggkonstruktioner och isoleringsvärden, fönster osv är ganska lika. Trivselhus, A-hus, Eksjöhus och Myresjöhus är ganska lika som varumärken. De är både folk och premiumleverantör. Willa Nordic är dock mest inriktad mot Premiumsegmentet och åtminstone namnet ger en lite lyxigare känsla. Jag tror att om du har ett premiumläge på din tomt så kanske du får tillbaka pengarna, och mer därtill, om du bygger ett premiumhus.

En tillverkare som du kanske missat och som är lite mer åt premiumhållet men som jag tycker bygger fina hus är Intressanta hus
 
Intressanta hus var mycket trevliga och har mycket snygga hus. Synd att de inte har försäljningskontor i Skåne, därför blir det inte dem.
 
  • Gilla
Erica78
  • Laddar…
Vi byggde hus med Willa Nordics representanter i Göteborg, Nordicon, 2006 och är överlag mycket nöjda. De är lite dyrare men det blir också inget tjafs. Ett exempel är att vi skulle inreda övervåningen själva. Normalt brukar de då inte dra upp vatten på övervåningen då det riskerar frysa, men vi skulle inreda direkt och kom överens om att de skulle dra upp vatten. Representanten från Nordicon blev dock sjuk och de bytte kontaktperson så detta föll mellan stolarna. När vi skulle lägga golvspån insåg vi att vatten inte var draget och ringde Nordicon. Svaret blev då inte "kan ni bevisa att vi har kommit överens om det" utan de sa "oups, vi hinner inte idag (fredag) men gör det på måndag". När de väl kom på måndagen drog de inte bara upp vattnet utan även fram det till badrummet och fram vatten från värmepumpen till där vi skulle ha golvvärmeanläggningen på övervåningen. När de skulle spränga frågade vi om de kunde ta bort lite mer så vi fick plats med en uteplats - inga problem.

Överlag var snickarna, elektrikerna och kakelsättarna mycket bra. Snickarna var omtänksamma och gav dessutom en massa goda råd när vi byggde övervåningen. Elektrikerna hade det bästa system för att samla in kundkrav jag har sett. Även där gick de några steg extra. Vi hade beställt rör i väggarna för högtalarkabel. När de skulle dra in dem frågade de om vi hade högtalarkabeln "för då kan jag lika gärna dra in dem i rören innan jag drar in dem i väggarna".

Målarna var ok. Det som havererade var markarbetena. Jag tror de hade goda intentioner men killen som fick göra jobbet var för ung med för lite stöd från mer erfarna. Tomterna ligger som i en gryta och vatten rinner från bergen runtom. Som ett resultat har alla tomter fått varierande grad av vattenproblem. Dåligt underarbete har också lett till att vägen till oss har fått skador av vatten som underminerar den. Dessa problem är ännu inte utagerade och vi har ett öppet ärende för att de skall fixa detta.

Skulle jag bygga med WillaNordic igen? Japp utan tvekan.
 
  • Gilla
Matteg01
  • Laddar…
Har nu räknat lite på skillnaden mellan Trivselhus och Willa Nordic.
Lite grovt räknat så skiljer det detta om man struntar i tomtpriset
Trivselhus 4 074 000:-
Nordic willa 4 580000:-

Hmmm det skilde visst 500' är det värt det?
Då är Trivselhus grundutrustat, hur mycket till tror ni man måste lägga för att få upp Trivselhus i Willa Nordics klass?
 
Bra fråga. I vårt fall ägde Nordicon tomten så jag gjorde inga prisjämförelser, men kolla saker som om de sätter upp OSB bakom gipsen, kvalitén på prylarna osv. Nu tror jag att med detta medtaget är nog Willa Nordic säkert 1-200 000 dyrare ändå. Frågan är om tryggheten och smidigheten är värt det? För oss tror jag det var det. Andra resonerar nog på annat sätt.

En sak som kan vara värd att ta en titt på är kök, garderober etc. Nordicon hade räknat på HTH överallt. För köket valde vi slutligen HTH ändå men för inredning i tvättstugan och garderober valde vi att få pengarna avdragna och handla på IKEA istället. På samma vis köpte vi vitvarorna själva.

Vi valde också att ta ett existerande hus och ändra själva för att undvika arkitektkostnaden.

4 580 000 låter mycket. Hur stort är huset? Vi betalade ca 3 500 000, varav tomten var 1 200 000. Iofs för 10 år sedan. Då byggde vi övervåningen, garage & förråd själva.
 
  • Gilla
Mattias987307
  • Laddar…
170m2
I detta är byggherrekostnaden, lagfart och pantbrev, byggelement markberedning och jag har lagt till 80000:- för att riva befintliga huset

Annars är skillnaden
Trivselhus grundpris 3495000:- utan markarbeten
Nordic willa nyckelfärdigt med markarbeten 4250000:-
 
Shiraz skrev:
Har nu räknat lite på skillnaden mellan Trivselhus och Willa Nordic.
Lite grovt räknat så skiljer det detta om man struntar i tomtpriset
Trivselhus 4 074 000:-
Nordic willa 4 580000:-

Hmmm det skilde visst 500' är det värt det?
Då är Trivselhus grundutrustat, hur mycket till tror ni man måste lägga för att få upp Trivselhus i Willa Nordics klass?
Vilket hus är det ni räknar på? Storlek? Garage?
 
  • Gilla
Valborg
  • Laddar…
Trivselhus a014
WN ONV A5L+
Inga garage eller tomtkostnader
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Hade du räknat med några tillval hos trivselhus? Jag vet att bergvärme är standard men 4 Msek är saftigt värre!!
 
  • Gilla
bosse01
  • Laddar…
Inga tillval alls på någon av dem.
Vet att ryggåstak kostar 200' (tror jag det var) och liggande panel är tillval...Sedan ingick inte markarbeten som jag förstod det och det är ju ca 200-250':- och då är det inte så billigt längre...
 
Shiraz skrev:
Inga tillval alls på någon av dem.
Vet att ryggåstak kostar 200' (tror jag det var) och liggande panel är tillval...Sedan ingick inte markarbeten som jag förstod det och det är ju ca 200-250':- och då är det inte så billigt längre...
Man undrar ju vad det är som gör Trivselhus dyrare än alla andra, för dem är ju minst 500 kkr dyrare om inte mer än "övriga" i mellansegmentet (ej Älvsbyhus, Smålandsvillan och Hjältevadshus).

Jag tycker dem är ungefär som Eksjöhus, Götenehus, A-hus med flera i standard, men kanske lite häftigare design om något, men för 500 kkr + mer, njaa...
 
Det som gör att jag kikar på TH och WN är att ingen annan leverantör har moderna hus i sina kataloger. Kollar man Myresjö så har de haft samma kåkar sedan 2005... Eksjöhus ser väldigt traditionella ut de med.
Detta i kombination med en bygghöjd på 3,5m sätter många begränsningar
 
Redigerat:
Nu har jag klurat och klurat likt professor Balthazar och nu kom jag på det. Tomten är 38x27m
I senaste numret av Villor och Hus har de ett NW som jag gillar men det är ca 19,5m x 8,2m och 160m2.
NW tar ca 24000/m2 och om jag går ner från 171m2, ber dem göra vårt hus 17x9,5m så blir det 160m2 och kostar då under 4000000kr:)
Vad tror ni, räcker det med 160m2 till två vuxna och två barn? Vi tappar ju ett rum..10m2
 
Shiraz skrev:
Nu har jag klurat och klurat likt professor Balthazar och nu kom jag på det. Tomten är 38x27m
I senaste numret av Villor och Hus har de ett NW som jag gillar men det är ca 19,5m x 8,2m och 160m2.
NW tar ca 24000/m2 och om jag går ner från 171m2, ber dem göra vårt hus 17x9,5m så blir det 160m2 och kostar då under 4000000kr:)
Vad tror ni, räcker det med 160m2 till två vuxna och två barn? Vi tappar ju ett rum..10m2
Det är klart det går att göra så :)

Men frågan är om det inte är bättre att gå till en egen arkitekt och bygga upp huset med lösvirke av någon lokal firma? Det finns mycket pengar att spara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.