Läst på annan sajt att Willa Nordic förlorat i tingsrätten: "Badrummet - Har nu min lagakraftvunna tingsrättsdom på att Willa Nordic skall betala mig 70 000:- för ett felaktigt utfört jobb. (En mycket jobbig "resa") ". Källa: http://www.rejta.se/omdome/439071/Willa+Nordic+AB

Konstigt att Willa Nordic förlorar med tanke på att de tränar så mycket.... Det är ju inte direkt första kunden de vill ha upp i tingsrätten. Tur att de inte skrämmer bort alla från att ta fajten. Borde förstås ha varit smartare att försöka göra sin kunder nöjda än att försöka spöa dem i en rättsprocess.
 
JK skrev:
Källa: [länk]
.
Är det den enda källan? Verkar lite vagt.
 
Jag kan lägga ut målnummer också, men jag tyckte det blev lite väl explicit.
 
Varför förlorade då Willa Nordic?

Jo, i slutbesiktningen noterades bland annat backfall/svacka och icke tolererbara ojämnheter/buktningar i plattsättning på golv och väggar i badrum/WC. Willa Nordic valde då att ”lösa” detta problem genom att lägga ett nytta golv ovanpå det befintliga för att försöka få till korrekt lutning. Denna ”lösning” fungerade ett par år.

När problem sedan återigen upptäcktes kontaktades Byggkeramikrådet som konstaterade att åtgärden med ”extra golv” inte var fackmannamässigt utförd. Enligt Byggkeramikrådet ska fallet alltid vara i underlaget för tätskiktet. Enligt ABS95 ska husföretagen följa gällande branschregler, vilket man alltså valt att inte göra.

Willa Nordic verkar alltså tagit en rövare och hoppats att ingen ska märka att åtgärden inte är fackmannamässig. Men det gjorde alltså kunden eftersom golven började bukta igen.

Värt att notera är att byggfelsförsäkringen inte gäller när man inte följer byggreglerna, vilket alltså Willa Nordic inte gjort. Kunden kan alltså inte få ersättning från t.ex Gar-bo.

Willa Nordic har erbjudits att avhjälpa felet, men vägrat.

Tingsrättens dom innebär att Willa Nordic förlorade och ska ersätta kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.