Hej, vi har precis flyttat upp barnen till övervåningen i en villa byggd 1925. Routern sitter i ett utbygge som gjordes 2011. Som det är nu så funkar det ok för dem, men kollar flera så laggar spelen och netflix tappar kvalitet. Vi har Telia 12-30 ADSL, så det är ju ingen jättehastighet från början.

Men vilken produkt ska man välja för att skicka upp så mycket som möjligt på övervåningen?

Nån som tesat Telias AirTies?

TAcksam för svar...
 
P petersson79 skrev:
Nån som tesat Telias AirTies?
Jag har testat AirTies och tycker att det är en bra lösning (för den som inte vill sitta och pilla en massa med inställningar), roaming och bandsteering mellan de olika accesspunkterna (och deras frekvensband) fungerar hyfsat bra. Däremot är jag inte säker på att det är lösningen på just ert problem.

Har ni möjlighet att koppla in storspelarna på kabel istället för att köra trådlös? Om inte annat, testa gärna det ett tag för att se om wifi är er flaskhals eller om det är ADSL-uppkopplingen i sig.
 
Redigerat:
Försök dra en fast nätverkskabel till övervåningen, koppla in en till router som agerar accesspunkt, sätt samma ssid och lösenord som ni har på er första router i den nya och utifrån den nya routern kan barnen koppla upp sig antingen via wifi eller kabel via nätverksuttagen på routern.
 
Corpes Corpes skrev:
Försök dra en fast nätverkskabel till övervåningen, koppla in en till router som agerar accesspunkt, sätt samma ssid och lösenord som ni har på er första router i den nya och utifrån den nya routern kan barnen koppla upp sig antingen via wifi eller kabel via nätverksuttagen på routern.
Finns tyvärr ingen möjlighet till att dra en kabel upp på ovanvåningen nu. Hade man tänkt så långt vid renovering så hade det varit enkelt gjort men tyvärr gjordes inte det.

Så det är en extender som gäller, frågan är bara vilken? Telias eller om man ska ta en annan...
 
P petersson79 skrev:
Finns tyvärr ingen möjlighet till att dra en kabel upp på ovanvåningen nu. Hade man tänkt så långt vid renovering så hade det varit enkelt gjort men tyvärr gjordes inte det.
Inte ens en tillfällig fuldragning för att bli säker på att det verkligen är wifi som är boven?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag har en TP-link Powerline AV500 (http://www.tp-link.se/products/details/cat-5034_TL-WPA4220KIT.html) som skarvar nätverket via el-uttagen och sen två extra WiFi sändare som man bara pluggar i uttaget där man vill ha WiFi.
Det ger ju även extra nätverksportar (två per uttag) och jag hade 6 Mbit/sek genom el-nätet som jag använde i döttrarnas "avdelning" för att få trådad Internt till deras SmartTV och Apple TV.
Netflix rullade på bra genom den.
Jag använder dem inte längre (till salu) eftersom jag köpt Netgear Orbi istället då min andra router slutade fungera.
 
Extender och repeater lösningar är sällan bra.
Är signalen dålig från början så förblir den det, då hade jag hellre satt en "riktig" accesspunkt nere vid routern.

Ni har inte övervägt 4G? Finns det täckning så är det i regel alltid snabbare och oftast billigare.
 
Förut hade vi också stora problem med vår telia adsl, vi köpte en riktig router
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ubiquiti-edgerouter-lite/229469.8935/
och sa till Telia att brygga deras gateway.
För Wifi så har vi en https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquiti-unifi-ap/229547.8932/
Fungerar väldigt bra, har kört så här i ett par år och det har varit problemfritt, märker ingen skillnad vid normalsurf om man jämför vår adsl med kompisars fiber.
Är ganska säker på att telias gateway är det största problemet.
 
  • Gilla
Martin_naslund och 1 till
  • Laddar…
Den du länkade till har väl inget Wi-fi? Vi har lite samma problem som ovanstående, Telias Fiber 100mbit, och "modemet" i mediaskåp på nedre plan, men dålig räckvidd, både på altan och bortre delen på övre plan, och är endast telefoner anslutna och nån bärbar dator på detta, och inga tunga grejor utförs, bägge tv och Apple tv har sladd, så ingen streaming.

Ska man sätta en ny wi-fi router i mediaskåpet? Och låta Telia sända ut sitt wi-fi och ansluta alla apparater till det nya? Slipper helst en router på övre plan..

Nån bra router med bra räckvidd?
 
Den router som länkades är säkerligen inte nödvändig för de flesta, det är lite överkurs.

Den andra länken är till en dedikerad Accesspunkt, den kan kopplas in till valfri router eller switch med nätverkskabel, den sänder då ut ett bra mycket stabilare WiFi nät än vad en "Trådlös router" kan åstadkomma.
 
Håller med Patrik om att routern är lite överkurs, men vi köpte först accesspunkten och kopplade till telias router, wifi-nätet fick en otroligt mycket bättre täckning.
Men internet strulade fortfarande ofta och var segt, den största nyttan blev när vi bryggade telias gateway och fick dit en riktig router.
Nu är det problemfritt!
 
  • Gilla
Patrik Lidstedt
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Håller med Patrik om att routern är lite överkurs, men vi köpte först accesspunkten och kopplade till telias router, wifi-nätet fick en otroligt mycket bättre täckning.
Men internet strulade fortfarande ofta och var segt, den största nyttan blev när vi bryggade telias gateway och fick dit en riktig router.
Nu är det problemfritt!
Det är en kanonrouter, använder den själv:p

Så helt klart ett bra förslag, men om man ska börja med en lösning så kände iaf jag att täckning och anslutning mot nätverket brukar strula oftare.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Corpes Corpes skrev:
Försök dra en fast nätverkskabel till övervåningen, koppla in en till router som agerar accesspunkt, sätt samma ssid och lösenord som ni har på er första router i den nya och utifrån den nya routern kan barnen koppla upp sig antingen via wifi eller kabel via nätverksuttagen på routern.
Jag hade samma problem och förslaget ovan fick bli min lösning. Nu har vi även kanon mottagning i rummet som ligger under vardagsrummet på ovanvåningen. Nätverkskabel går alltid att få fram. Fick låna pressverktyg för kontakterna och det blev lite borrande genom några väggar och klart smidigast hade det varit med en super wi-firouter men det ville jag varken lägga tid eller pengar på att få att fungera. Köpte den billigaste routern på webhallen sen var saken biff!
 
Det finns flera lösningar så jag listar dem i ordning :

1) Dra nätverkskabel och lägg till en AP (Access Point). Det är en enkel och ganska billig lösning men kräver förstås en kabel.

2) Skaffa ett mesh-nät, t.ex. Netgear Orbi, Eero, Google WiFi. En ganska dyr men bra lösning. Se till att köpa en väl beprövad produkt (=inte Telias variant).

3) En powerline lösning, alltså nätverk över el-nätet i huset (går att kombinera med punkt 1). Den jag länkade till ovan är punkt 3+1 i samma produkt. Nackdelen är att hastigheten blir lite sämre p.g.a el-nätet men du kan då få nätverk/Internet i alla uttag i huset.

4) En ny kraftigare router. Ganska dyrt och osäker lösning. Se till att du får lämna tillbaka om det inte fungerar!

5) WiFi extender, förlänger Wi-Fi men "stjäl" bandbredd och skapar ofta konflikter på kanalerna (instabil signal). Rätt billigt och enkelt annars.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att du har en uppkoppling på 12-30 Mbps så behöver du inte oroa dig för att tex en powerline med inbyggd wifi extender skulle sänka hastigheten. Idag jobbar wifi med betydligt högre hastigheter än 12-30 Mbps. Jag kör själv TP links AV 500 med 500 Mbps. Det funkar hur bra som helst. Med en sådan lösning så får du både wifi och trådat (så att säga). Helt klart den smidigaste lösningen jag stött på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.