Jag bad teknikerna sätta routern ovanför elcentralen i mitt hem. Senare hörde o läste jag att detta inte är lämpligt pga elektromagnetisk strålning som kan störa wifi. AI Chat GTP(?) säger det samma.

Här på forumet finns en tråd med rubriken

"Strålning från elcentral"​

och där jag kan läsa bl.a dessa två inlägg (se bilder). Denna info säger att det inte bör vara problem med elektromagnetisk strålning.

Jag laddade ner en app som mäter EMF, och den ger ca 60.000 på centralen, och 42.000 i övriga bostaden. Jag förstår att appar inte kanske är tillförlitliga i detta fall, men kanske något i alla fall? Vad säger värdet 60.000?
 
  • Inlägg på ett forum om elektromagnetiska fält, där användare diskuterar källor till sådana fält i hemmet och påpekar att vanlig 240 V 50Hz ledning är säker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av foruminlägg från användaren "hempularen" som förklarar elektromagnetiska fält vid elcentraler och deras påverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Appar som mäter EMF fungerar tyvärr bara på elallergiker. Och mäta solstrålning. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Olyckligt om chatgpt sprider desinformation om magnetfält.

Wifiroutern bör helst stå fritt, centralt(mitt i huset) och högt. Ogärna i ett hörn.
Men det är för att den ska ha närmare till wifianslutna enheter. Inte för att den är rädd för elledningar.

Får du dålig täckning kan du ju bara flytta routern.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.