Tjupp!

Jag tänkte kolla om nån har koll på vad som rekommenderas för att förlänga ett wifi nät ganska ordentligt.

Vad gäller hastighet så finns inga större krav, 10mbit adsl så orkar den det är det ju perfekt..

Men, från boningshuset så skulle jag vilja få ut wifi över gårdsplanen, verkstad, snickeri, stall etc.. alltså åtminstone 150 meter och genom 2 ytterväggar från uttaget.

Allt ligger mer eller mindre åt samma håll från huset så någon riktad lösning känns ju logiskt.

Priset är inte så noga så länge det funkar som det ska (y)
 
Vill du ha en punkt-till-punkt förbindelse eller från ett ställe till flera?
 
M
Unifi outside är riktigt bra. Något som är extra grymt är att om du har en Unifi inne också så kan du köra Wireless uplink till den och behöver då inte dra nätverkskabel hela vägen in utan drar den bara till närmsta eluttag.
Outdoor-AP kör då en trådlös förbindelse mot din access-punkt inomhus istället.

Vill du ha punkt-till-punkt så är det billigare att köra Unifi Nano
 
  • Gilla
email4santi och 1 till
  • Laddar…
Tycker snarare det låter som TS är på jakt efter full Wifi täckning på gårdsplanen samt i uthus.

Ska det då bli bra så är det nog idé att kika på en bra rundstrålande antenn utomhus på huset alternativt den länkade unifin.
På respektive byggnad sätter du sedan en riktantenn utomhus riktad mot den rundstrålade och en eller flera accesspunkter inom respektive byggnad.

Om det är en stor gårdsplan är det tveksamt att du får tillräcklig täckning från den runstrålande på huset och du behöver då komplettera med fler antenner mot gårdsplanen från uthusen.

Om du laddar ner Ekahaus heatmapper (gratis)]http://www.ekahau.com/wifidesign/ekahau-heatmapper så kan du få en uppfattning om hur du ska planera för nätet genom lite fälttester

Du kan också lägga upp lite skisser på hur det ser ut med avstånd mellan byggnader, Behov av täckning inomhus i uthus och vilket material som byggnaderna är gjorda av så kan jag göra lite beräkningar.
 
  • Gilla
amatörfixaren
  • Laddar…
Ett alternativ är väl annars att skapa en ny trådad utgångspunkt i de andra husen genom att göra sig omaket att skotta ned en tp i gårdplanen eller gå via elnätet. Därifrån kan man sedan bygga strukturen med olika AP eller om det kanske räcker med en Unifi Outside om den sitter centralt. Men som sagts innan, nu vet vi inte riktigt förutsättningarna i detalj.

Fredrik
 
Jag har en "TP-LINK Outdoor Wireless Access Point WA7210N" vilket funkar utmärkt, t.o.m Wifi på delar av min promenad ett par 100m från kåken.
 
  • Gilla
Mario79
  • Laddar…
Tack för svaren än så länge!

Jag är ute efter wifi täckning över hela gårdscentrat, inte punkt till punkt. Det går kulvert mellan huset och verkstaden, men tyvärr finns det inte ett ledigt rör som var den första planen att helt enkelt dra kabel till verkstaden.

Jag bifogar en bild som kanske gör det hela lite mer förståeligt i alla fall.

Problemet som jag misstänker med en rundstrålande är att den kommer hur man än gör att hamna långt ifrån centret av det hela, fast det kanske inte spelar så stor roll?
 
  • Luftbild av en gård med markerade byggnader för att visa wifi-täckningsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ingen erfarenhet av att bygga täckning på större ytor utomhus, men vad sägs om att ha en punkt till punkt gårdsplanen (huset nordväst om verkstaden) och där ha en utomhusantenn?

Inomhus i huset får du ha en separat accesspunkt.
 
Ja, den strukturen är antagligen att föredra utan att ha kikat närmare. Jag förordrar nog fortfarande möjligheten att sätta punkt till multipunkt för att inte stänga möjligheten att sätta upp accesspunkter i mangårdsbyggnaderna om behovet finns. Frågan om täckning inomhus i uthusen besvarades inte?
 
Grundproblemet är ju som sagt var att WiFi är dubbelriktat, därför är den bästa lösningen som sagt var antagligen att använda flera accesspunkter. Och då i första hand ansluta dem med kabel till och inte använda "WiFi repeater".

Kabel är i mina ögon alltid bäst när det handlar om att ansluta saker som sitter fast. WiFi använder man för saker som bärs omkring eller flyttas på.
 
Det tycker jag inte är ett problem, att wifi är "dubbelriktat". Man kan ju bygga p-till-multip utan att förlora kapacitet, problemet tycker jag snarare är att det blir så många apparater. En ute på varje hus och en innanför som accesspunkt. Här eftersträvas ju täckning överallt inne och ute och då för man kanske tänka annorlunda. Men, eftersom prestandakraven var relativt låga kanske EN bra AP placerad centralt på gårdsplanen kan täcka allt utom huset.
 
Det jag menar är att det räcker inte med högre effekt på accesspunkten, då kommer visserligen klienterna att "höra" accesspunkten bättre, men accesspunkten hör inte klienterna bättre eftersom deras effekt inte påverkas.

Så det är placering av accesspunkter och möjligen rätt antenner som kan ge bättre täckning. Men man kommer inte ifrån fysiken att täckningsgraden i stor utsträckning begränsas av klienternas räckvidd.
 
Ok, det håller jag helt med om.
 
  • Gilla
amatörfixaren
  • Laddar…
M
Så är det - men sätter du en utomhusantenn högt upp på t ex verkstaden så kommer man i alla fall ha någorlunda täckning. 4G har ju ändå någorlunda lång räckvidd även på högre frekvenserna. Men där är det ju så klart lite annan kvalité på masternas antenner också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.