Hej

Letar efter ett smart system (med TVÅ ventiler) som låter mig styra när/hur vatten skall sättas på styrt från telefon per ventil.

Vill alltså kunna sitta på en lokation och styra när jag vill från annan lokation.

Hittar ett från Gardena ( https://www.gardena.com/se/produkte...omatik/smart-water-control-set/967048901.html ) men det har bara EN ventil.

Någon som vet om det finns motsvarande system men med två ventiler? Hittar något (se bilder) från Temu som ser ut att träffa behov, men vet ej om man vågar lita på.
 
  • Bevattningssystem från RainPoint med två ventiler, kan styras via app, röststyrning (Alexa & Google), väderstation och knappkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smart bevattningssystem från RainPoint med två ventiler anslutna till en kran, visas med WiFi-mottagare och sprinkler i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smart bevattningssystem med två ventiler från RainPoint, kontrollerbart via app, röststyrning, väderstation eller knapp för att aktivera bevattning mellan 1-10 minuter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
returen
  • Laddar…
Personligen hade jag också funderat ett par gånger över att ha trycksatt vatten på dessa grejor.

Gardena har en växlingsgrunka som som kan fördela vattnet till upp till 6 anslutningar. Kan ev. vara en lösning. Artikelnr. 1197-20

De har även en styrbox för elektriska ventiler, även den upp till 6 sektioner.
Styrspänning ska dras fram till olika vattenventiler.
Artikelnr. 19210-20
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Personligen hade jag också funderat ett par gånger över att ha trycksatt vatten på dessa grejor.

Gardena har en växlingsgrunka som som kan fördela vattnet till upp till 6 anslutningar. Kan ev. vara en lösning. Artikelnr. 1197-20

De har även en styrbox för elektriska ventiler, även den upp till 6 sektioner.
Styrspänning ska dras fram till olika vattenventiler.
Artikelnr. 19210-20
Tack för tips! Det jag inte förstår är hur vattningsdatorn "pratar med" grunkan med 6 anslutningar. Jag har inte så högt tryck från kranen att den kan betjäna 6 st anslutningar samtidigt.

Vill kunna säga åt anslutning 1 att vattna y minuter. Därefter anslutning 2 x minuter, osv. Tror du att det går?
 
V Vasken skrev:
Tack för tips! Det jag inte förstår är hur vattningsdatorn "pratar med" grunkan med 6 anslutningar. Jag har inte så högt tryck från kranen att den kan betjäna 6 st anslutningar samtidigt.

Vill kunna säga åt anslutning 1 att vattna y minuter. Därefter anslutning 2 x minuter, osv. Tror du att det går?
Växlingsboxen är helt mekanisk och använder vattentrycket för att växla mellan utgångarna.
När vattentrycket upphör och efter några minuter återkommer så växlar utgången.
Du kan alltså inte exakt programmera utgångarna med denna enhet.

Schemaläggning för bevattning gör du i gateway/app som sedan styr ventilenheten som sitter på vattenutkastaren. Ej wifi mellan enheterna utan ett eget radioprotokoll på 800 MHz.

Hur avancerat vill du bygga systemet? Är det gräsmattor eller odlingar du vill bevattna?
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
Lite ventiler, motorer och några Shelly som styr motorerna
Allt finns på styrahem.se
Klumpigt och dyrt kanske men skulle nog kunna gå att få det att funka ganska smärtfritt och kan styras via nätet om wifi finns där ventilerna sitter.
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
Funkar Gardenas växlingsbox med den "smarta" bevattnignsdatorn? Ser mest dokumentation om att man ska använda "bevattningsdator master".

"Smart water control" behöver en gateway och blir således wifi.
Ett dyrt alternativ här kanske är att ha en enkel fördelare på kranen, två Smart Water Control enheter, en gateway.
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
Vattenstyrning med WiFi och ventil från Shelly, pris 775 kr. Komplett paket för att styra bevattning via WiFi med detaljerade specifikationer och kompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
E etompau skrev:
Växlingsboxen är helt mekanisk och använder vattentrycket för att växla mellan utgångarna.
När vattentrycket upphör och efter några minuter återkommer så växlar utgången.
Du kan alltså inte exakt programmera utgångarna med denna enhet.

Schemaläggning för bevattning gör du i gateway/app som sedan styr ventilenheten som sitter på vattenutkastaren. Ej wifi mellan enheterna utan ett eget radioprotokoll på 800 MHz.

Hur avancerat vill du bygga systemet? Är det gräsmattor eller odlingar du vill bevattna?
Jag håller på ett så nytt gräs vid sommarstugan vilket ju skall hållas fuktigt första veckorna. Är inte i stugan så försöker hitta ett sätt att hålla det fuktigt stand by (kolla på väderleksrapporten och sätta på via wifi när det inte varit nederbörd på ett tag).

Behöver tre vattenspridare för att täcka hela området.

Utifrån det du beskriver verkar ditt förslag att uppfylla behovet. Tack! :)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Funkar Gardenas växlingsbox med den "smarta" bevattnignsdatorn? Ser mest dokumentation om att man ska använda "bevattningsdator master".

"Smart water control" behöver en gateway och blir således wifi.
Ett dyrt alternativ här kanske är att ha en enkel fördelare på kranen, två Smart Water Control enheter, en gateway.
Bra förslag! Tappar det tryck med alla extra anslutningar?
 
V Vasken skrev:
Jag håller på ett så nytt gräs vid sommarstugan vilket ju skall hållas fuktigt första veckorna. Är inte i stugan så försöker hitta ett sätt att hålla det fuktigt stand by (kolla på väderleksrapporten och sätta på via wifi när det inte varit nederbörd på ett tag).

Behöver tre vattenspridare för att täcka hela området.

Utifrån det du beskriver verkar ditt förslag att uppfylla behovet. Tack! :)
OK, då bör det funka med ventilen och vattenfördelaren. Till den kan du ansluta de tre vattenspridarna.
Tänk på att det ska vara en paus på 5 minuter (vatten avstängt av ventilen) för att växling mellan utgångarna på vattenfördelaren ska ske korrekt.

Grejorna kostar mer än ett hembyggt system, men du är säker på att de funkar och inte springer läck. Viktigt då man inte är på plats.
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
E etompau skrev:
OK, då bör det funka med ventilen och vattenfördelaren. Till den kan du ansluta de tre vattenspridarna.
Tänk på att det ska vara en paus på 5 minuter (vatten avstängt av ventilen) för att växling mellan utgångarna på vattenfördelaren ska ske korrekt.

Grejorna kostar mer än ett hembyggt system, men du är säker på att de funkar och inte springer läck. Viktigt då man inte är på plats.
Hur fattar fördelningsboxen att den ska gå tillbaka till första utgången? I demovideon så programmerar de så att den kör två utgångar på måndag, enbart en på tisdag, osv.
Är det kort paus - nästa utgång, lång paus - nollställ?
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Hur fattar fördelningsboxen att den ska gå tillbaka till första utgången? I demovideon så programmerar de så att den kör två utgångar på måndag, enbart en på tisdag, osv.
Är det kort paus - nästa utgång, lång paus - nollställ?
Tror inte den fattar någonting, utan den växlar utgång vid bortfall och återkommande vattentryck.
Utgång 1-2-3-1-2-3 osv. Det är möjligt att det görs någon fiffig växlingslösning specifikt med "bevattningscomputern", men växlaren funkar även med andra ventiler eller bara med en vanlig kran.

Text om vattenfördelarens användning med GARDENA Bevattningscomputer eller manuellt genom att öppna/stänga vattenkranen.
 
  • Gilla
Vasken
  • Laddar…
V Vasken skrev:
Hej

Letar efter ett smart system (med TVÅ ventiler) som låter mig styra när/hur vatten skall sättas på styrt från telefon per ventil.

Vill alltså kunna sitta på en lokation och styra när jag vill från annan lokation.

Hittar ett från Gardena ( [länk] ) men det har bara EN ventil.

Någon som vet om det finns motsvarande system men med två ventiler? Hittar något (se bilder) från Temu som ser ut att träffa behov, men vet ej om man vågar lita på.
Amazon har ett flertal val av WiFi-styrd bevattning.

Den här har höga betyg från hela Europa och styrs då av en app, går du ner på sidan så förklaras det.
https://www.amazon.se/WiFi-sprinkle...23991&sprefix=bevattning+wifi,aps,161&sr=8-14

Sen finns det då flera andra.
 
S Staffan-N skrev:
Hur fattar fördelningsboxen att den ska gå tillbaka till första utgången? I demovideon så programmerar de så att den kör två utgångar på måndag, enbart en på tisdag, osv.
Är det kort paus - nästa utgång, lång paus - nollställ?
Såg att det står om detta i manualen. Bevattningscomputer gör en kort aktivering för att stega fram vald utgång.

Text som förklarar funktionerna för programmering och aktivering av en bevattningscomputer, med hänsyn till pauser och omkoppling mellan utgångar.
 
  • Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
E etompau skrev:
Såg att det står om detta i manualen. Bevattningscomputer gör en kort aktivering för att stega fram vald utgång.

[bild]
En liten rapport. Detta fungerade väldigt bra för mitt behov. Använder fördelaren ihop med Smart computern (19031-20). Låt säga att man har 4 slangar i, så växlar den mellan 1-2-3-4. 5-6 sätter man ett lock över och den växlar då förbi 5-6 och tillbaka till 1. Man måste köra minst 2 slangar.

Jag har inte behövat vänta 5 minuter. Den växlar till ny direkt när jag klickar Stopp/Starta på appen.

Nöjd.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.