Har en Whirlpool torktumlare modell AWZ 7465 som har slutat att fungera idag. När jag försöker starta maskinen kör den inte igång utan lampan "Vattenbehållare" börjar lysa och maskinen börjar pipa.

I vattenbehållaren fanns knappt något vatten, och nu har jag tömt den helt och hållet. Luddfiltret är rengjort (det var inte speciellt smutsigt). Värmeväxlaren är även den rengjord. Hålet som finns i utrymmet där värmeväxlaren sitter är rengjort. Jag har testat att nollställa enligt någon instruktion jag googlade fram (vrida ner till kl. 6, trycka tre gånger på Start, vrida till kl. 7, trycka tre gånger), detta hjälpte dock inte.

Några tips eller förslag på saker jag kan testa?
 
Felmeddelandet kanske kan betyda att behållaren inte sitter ordentligt på plats, snarare än att den är full. Om den sitter rätt, så försök se var det känns av att den är på plats, troligen någon liten plastpigg eller liknande som skall skjutas in om behållaren är på plats. Kan ha häng upp sig, eller gått av.
 
Det finns troligen en slang på baksidan ( på vår modell från Bosch är den synlig) som kan ha satt igen, den som man använder för att koppla in i behållaren istället för till avloppet.
 
Givaren gissar jag sitter i anslutning till en pump som pumpar vattnet till behållaren. I anslutning till pumpen finns en liten behållare med en nivågivare. Troligen har denna hängt upp sig.
 
A
det finns en tank innanför i botten som brukar klegga igen där sitter givaren oxå.
vill minnas att man ser den underifrån
 
Tack för tipsen, några fler idéer?

Behållaren har jag kollat nu och det finns en "plastpigg" som flyttar på sig när man sätter i/tar ut behållaren, verkar funka som det ska. Har även mätt motståndet där och det är som det ska.

Någon slang finns inte på vår maskin. Har monterat loss hela bakstycket och ser även vid sidorna att det inte finns nån slang.

Är osäker på var en eventuell pump sitter, har inte lyckats hitta den. Vattenbehållaren sitter alldeles i botten och värmeväxlaren ovanför. Från utrymmet med värmeväxlaren är det ett litet hål ner till vattenbehållarens hål.

Ska lyfta upp maskinen imorgon och kolla underifrån. Någon som råkar veta var en pump kan tänkas sitta på den här modellen?
 
Tror också att felet ligger i slangen som transporterar vattnet till behållaren. På min Miele blev det stopp i den och reparatören förklarade att det är ett vanligt fel. Orsaken till stoppet är att det dras med damm till slangen när trumman går med torr tvätt vid uppstarten. Kanske samma på din?
 
A
Innanför den tanken du tömmer är ju en ventil och den sitter i sin tur i en uppsamlingstank från kondensorn denna ventil och tanken den sitter i brukar bli täpta i tanken sitter ju även nivågivaren
Finns därmed varken pump eller slang
Plastpliggen är ju ventilen i din tank så att den håller tätt till du tömmer den
Finns då en motsvarande i tanken som sitter kvar i maskinen.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.