Hade elektrikern hemma i förra veckan för att koppla in vår nya ugn. För att slippa dra om och säkra upp ett uttag som sitter illa till, så tyckte han att det var bättre att köra hällen, en Whirlpool ACM702, på 2-fas och sno en fas till ugnen.

En snabb titt på märkskylten visade att hällen skulle kunna käka 2-fas utan problem, så han kopplade om alltihop och vi gick vidare till nästa projekt som skulle lösas. Eftersom hällen funkat bra innan och jag inte kunde montera ugnen förens nu i helgen, så blev hällen bara liggandes brevid. Nu när jag äntligen kopplade in den, så ger den bara en felkod som jag utläser som 2.10, vilket inte säger mig någonting.

Jag har testat att koppla ur/in hällen ett par gånger med samma resultat nu. Har även mätt upp att hällen verkligen får 2 faser, en nolla och jord. Eftersom Whirlpool inte har öppet på helger, så hoppas jag att någon här ska känna igen problemet och kunna tala om för mig vad som är fel.
 
är du säker på att hällen går å köra på 400 v ?
kolla så att det inte är en beskrivning på inkoppling i norge de har ju 110 v mellan fas å nolla å 230 v mellan faserna
 
Hällen gick på 3-fas innan och beskrivningen av inkopplingen är ganska tydlig, med volttal utskrivet mellan fas och nolla för varje inkopplingstyp.
 
Under dagen har jag pratat med Whirlpool som inte hade en aning om vad koden som visas betyder. De rekommenderade att prata med min elektriker eller deras auktoriserade elektriker.

Efter att ha pratat med min elektriker så kom vi fram till att det enda tänkbara, var att faserna var omkastade på något sätt. Och mycket riktigt, efter att växlat faserna så funkar hällen som den ska. Case closed.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.